دکورپرداز
دکور پرداز

نقاط قوت و ضعف دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی

نقاط قوت و ضعف دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی

به گزارش دکور پرداز، خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، نقاط مثبت و منفی عملکرد دولت سیزدهم در حوزه اقتصادی را در گفتگو با برخی از کارشناسان و اساتید دانشگاه در حوزه اقتصادی جویا شد. این کارشناسان پیشنهاداتی هم برای حل این نقاط ضعف و بهبود عملکرد دولت ارائه کردند که در جدول زیر آمده است.


نام کارشناس/استاد دانشگاهنقاط قوت دولت سیزدهم در حوزه اقتصادنقاط ضعف دولت سیزدهم در حوزه اقتصادپیشنهاد۱. کامران ندری-کارشناس حوزه اقتصاد دغدغه مندی و پیگیری رئیس جمهوری برای حل مسائل و مشکلات کشورناهماهنگی بین دستگاههای اجرایی، نبود نقشه راه درست و علمی برای حل مشکلات انجام اصلاحات اساسی در تیم دولت۲. بهادر احرامیان-کارشناس حوزه صنعتتاکید بر لزوم اصلاحات ساختاری و برنامه ریزی در حوزه صمت، وجود دیدگاه برای برنامه ریزی بهبود فضای کسب و کار بخش معدن و جذب سرمایه بیشتر برای ایجاد رشد بخش معدن عدم تحقق تغییرات تعریف شده در وضعیت حوزه معدن، تسهیل نشدن روشهای حل معضلات دسترسی به ماشین آلات و فراهم نشدن امکان تأمین ماشین آلات وارداتی تسهیل واردات ماشین آلات و تسهیل قوانین و مقرراتی است که محیط کسب و کار حوزه معدن را مختل کرده اند۳. وحید شقاقی-کارشناس حوزه اقتصادتلاش برای بهبود محیط کسب و کار، ارتقای شفافیت در عملکرد شرکتهای دولتی، روند رو به جلو در اصلاح نظام مالیاتی، اقدامات مثبت وزارت اقتصاد و بانک مرکزی برای انضباط بخشی به بانکها و حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی آشفتگی و بلاتکلیفی در حوزه صنعت و معدن، نبود برنامه مدون برای توسعه صنعتی و معدنی، عدم اصلاحات در بازار سرمایه، بلاتکلیفی در بهبود رفاه خانوارها و پایین بودن سرعت ساخت مسکنآغاز اصلاحات جدی در سیستم بانکی کشور۴. هاشم خانی-کارشناس حوزه اقتصادحذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و پرداخت نقدی یارانهعدم شفافیت در احیای برجام، تعویق احیای برجام و بروز آثار مخرب آن بر اقتصادتسریع روند مذاکرات در رابطه با احیای برجام، اعلام و گزارش دهی شفاف در رابطه با روند برجام، بستن سایر منافذ فساد، ایجاد یک قیمت شفاف، عدم ارائه کالابرگ۵. قنبری-کارشناس حوزه اقتصادیسفرهای استانی رئیس جمهوری و اعضای دولت و مشاهده مسائل و مشکلات مردم از نزدیکوضعیت نامناسب شاخصهای اقتصادی (تورم، بیکاری، رشد اقتصادی و...) کسری بودجه بالا، عدم کارآمدی نیروهای مدیریتی، بلاتکلیفی در شرایط بین المللی چون تحریم ها و برجامتغییر مدیران اقتصادی، استفاده از نیروهای متنوع و مختلف برای سیاستگذاری و توجه بیشتر به نان و سفره مردم۶. داریوش مختاری-کارشناس ارشد مدیریت منابع آبکنترل منابع و مصارف آب شهری و روستایی، کاهش قدرت شهرداری ها در صدور مجوز انشعاب آب از سال ۱۳۶۳ تاکنون، کمک به کنترل تغییر کاربری اراضی شهریدر هم تنیدگی متن و قدرت در بخش آب کشور، در یک دیوان سالاری منسجم اداری و کم توجهی به فرایندهای پیشبینی شده در نظام فنی و اجرایی کشور به جهت رعایت نکردن ضوابط ماده ۲۳ قانون الحاق قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۱۳۹۳)استقلال وزارت نیرو برای اجرای هر گونه پروژه عمرانی در بخش آب کشور، اجرای مصوبات شورایعالی آب و رعایت دقیق فرایندهای ماده ۲۳ قانون الحاق (۱۳۹۳)، کنترل نتایج منفی و فراگیر زیست محیطی جغرافیای کشور ناشی از اجرای پروژه های آبی همانند سدسازی اضافی و تکراری۷. سهیلی- کارشناس مدیریت برقبرنامه ریزی نسبتا خوب برای کاهش خاموشی ها در طول یک سال قبل و مدیریت خوب در این حوزهعدم توجه به مدیریت مصرف برق باوجود برنامه ریزی نسبتا خوب برای ساخت نیروگاه، عدم برنامه ریزی مناسب وزارت نیرو برروی بحث کاهش مصرف برق و کاهش تلفات و اجرای سیاست های شکست خورده ضرورت برنامه ریزی های جدی وزارت نیرو برای حل بحران و چالش های آب. توجه به توسعه تجدیدپذیرها، توجه به مدیریت کاهش مصرف و در نظر گرفتن منابع لازم، ایجاد یک طوفان فکری بین سندیکا، توانیر و شرکتهای بزرگ خصوصی۸. میر محمد اسلامی- کارشناس حوزه انرژیتلاش وزارت نفت در دولت و عملکرد فعال تر و خروج از حالت رخوتادامه استفاده از ریل گذاری ها و سیاستگذاری های غلط گذشته در دو دولت قبلی، استفاده از نفرات کلیدی در وزارت نفت که در هر دو دولت قبل عملکرد خوبی نداشتندجامع نگری در برنامه ریزی ها، رسیدن به یک گفتمان جدید متناسب با آینده و حقیقت های امروز بازار انرژی، استفاده کامل از ظرفیت ها و پتانسیل های داخلی، رفتن به سمت احیای شرکت ملی نفت و سایر شرکت ها و استفاده از ظرفیت های تکمیلی بخش خصوصی واقعی۹. محمد خطیبی- نماینده سابق ایران در اوپکافزایش فروش نفت در دولت جدید و سیر صعودی فروش نفت، سرمایه گذاری مناسب در صنعت نفت، مرتفع ساختن نیازهای داخلی، کاهش نارضایتی ها در حوزه نیروی انسانیعدم تراز بین تولید و مصرف حوزه انرژی و رفتن به سراغ ذخیره سازی هالزوم بهینه سازی مصرف انرژی، برنامه ریزی وزارت نفت برای افزایش تولید در کنار سیاست های مدیریتی در حوزه مصرف و تسریع در اقدامات پیش رو۱۰.آرش کریم بیگی-کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعاتتمرکز دولت بر توسعه شبکه فیبر نورینگاه و تعریف ارکان مختلف دولت در زمینه اینترنت و مفهوم شبکه جهانی نیازمند بازنگری استلزوم بهبود و ارتقای جایگاه رگولاتوری در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات۱۱. قدسی بیات- استاد دانشگاه ارتباطاتمراجعه و برگزاری نشستهای مختلف با اساتید ارتباطات و دریافت نظر کارشناسی آنها، تعامل و ارتباط دو سویه در رسانه ها و فضای مجازی، عزم جدی در راه اندازی انجمن حکمرانی روابط عمومی در بخش دولتی و راه اندازی تلویزیون اینترنتی در دولت با محوریت استادان ارتباطات دانشگاه علامه و تهرانعدم استفاده دولت از فرصت بوجود آمده در دوره کرونا جهت استفاده از اینترنت در جهت جبران ضعف هاجوان سازی در حوزه ارتباطات مانند سایر حوزه های مدیریتی۱۲. سعید جعفری- کارشناس اقتصادیخالص بودن قصد و نیت مسؤلان ارشد دولت برای خدمت به ملت و کشور ایران به کارگیری افراد غیرمتخصص و کم تجربه در سطوح مدیریتی وزارت خانه های مهمحل سریع تر مسئله هسته ای و بهبود روابط خارجی به منظور تسهیل فضای کسب و کار و تجارت خارجی بعنوان پیش نیاز حل مشکلات اقتصادی کشور۱۳. روزبه شریعتی-کارشناس اقتصادی انجام کارهایی که سالها دولت های پیش از انجام آن سرباز میزدند، مانندحذف ارز ترجیحی، ورود خودرو به بورس کالا و عرضه محصولات در بورس کالافاصله گرفتن از شعارهای انتخاباتی در حوزه اقتصاد و بازار سرمایه، عدم ثبات مدیریتی در خیلی از مجموعه ها همچون صندوق بازنشستگی و تأمین اجتماعی اجرای توافق و استفاده از منابع مالی آزادشده در دوره پسابرجام برای اصلاح ساختارهای اقتصادی و بعد از آن کوچک کردن سهم دولت در اقتصاد و انجام خصوصی سازی واقعی۱۴. فردین آقابزرگی-کارشناس اقتصادیشجاعت در مقابل حذف ارز ترجیحی که شفاف سازی در اقتصاد را به دنبال دارد بی مهری نسبت به بازار سرمایه برخلاف وعده های داده شده به کارگیری ساز و کار لازم برای پیشبینی پذیر کردن اقتصاد۱۵. عباس آرگون-کارشناس اقتصادیتصمیم به حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و آغاز فرآیند اصلاحات اقتصادی به شرط تداومبرنامه محور نبودن طرح های اقتصادی و نگاه کوتاه مدت به مسائل کلاناولویت دادن اقتصاد به مسائل سیاسی و اقدام هدفمند و بر مبنای برنامه ریزی های کلان و قوانین بالادستی برای اصلاحات اقتصادی۱۶. مهدی علیپور-فعال اقتصادی و عضو سابق اتاق بازرگانی ایرانتلاش برای بهبود روابط سیاسی و تجاری ما همسایگان(در آخرین گام برنامه ریزی برای بازگشت سفیر امارات متحده عربی به ایران)نامشخص بودن برنامه ها در بازار ارز و بی ثباتی در بازارهایی مانند ارز و عدم امکان برنامه ریزی برای آیندهاستفاده از ظرفیت های تجاری کشورهای همسایه، به صورت خاص از سرگیری روابط با عربستان سعودی برای افزایش نفوذ در بازارهای تجاری منطقه و بالا رفتن میزان صادرات۱۷.آلبرت بغزیان-کارشناس اقتصادیبرنامه ریزی برای نظم بخشی به مالیات بر عایدی سرمایه و خانه های خالی، پایش تراکنش های پنهان و... عدم نظارت بر قیمت گذاری کالا و خدمات در بازار(در حوزه اجرایی) البته نه به معنای قیمت گذاری دستوریآماده کردن و تدوین برنامه مدیریت بازار با سناریوی به نتیجه رسیدن یا نرسیدن برجام،
تعیین تکلیف شرایط بازار خودرو و لوازم خانگی و ساماندهی بازار بورس و ایجاد رونق در آن۱۸. مرتضی عزتی-کارشناس اقتصادیتلاش برای ساماندهی درگاه واحد صدور مجوزهابی توجهی به علم اقتصاد و عدم تناسب و هم خوانی سیاست گذاری اقتصادی با علم اقتصادتعطیل کردن همه پروژه ها و طرح ها و تمرکز کامل بر تقویت تولید و جذب سرمایه گذاری خارجی در تولید داخلی۱۹. سیدمحمد مرتضوی-رییس کانون انبوه سازانرویکرد و اهتمام دولت برای ساخت چهار میلیون واحد مسکونی که می تواند مقداری تعادل را در بازار مسکن ایجاد کنداجرای مدلهای خشک و فاقد انعطاف لازم که با واقعیات اقتصاد کشور همخوانی نداشت و سبب شد پیشرفت پروژه پس از یک سال متناسب با اهداف تعیین شده نباشدسه مدل تأمین مالی شامل طرح های مشارکتی با سازندگان، ساخت واحدهای استیجاری در چارچوب اجاره داری حرفه ای برای دهک های دوم و سوم و تهاتر زمینهای دولتی با انبوه سازان در ازای تأمین نقدینگی و اجرای واحدها توسط انبوه سازان۲۰. حسین حقگو- کارشناس اقتصادیتلاش برای خاتمه دادن به نظام چند نرخی ارز و کاهش رانت ها و آزادسازی و همینطور تسهیل مجوزهای کسب و کارفقدان گفتار یا راهبرد و برنامه اقتصادی مشخص در مهم ترین پروژه دولت معروف به "جراحی اقتصادی"، تاکید بر تثبیت و سرکوب قیمتها و قیمت گذاری دستوری بیشتر از گذشته، فقدان مدل اقتصادی مانع اثرگذاری حرکت های مثبتلزوم مشخص کردن الگوی اقتصادی دولت سیزدهم به جای برخورد با نظرات کارشناسی و متهم کردن کارشناسان به دشمنی با دولت، جدی گرفت سفارش های کارشناسان و بازگذاشتن فضا برای اصلاحات عمیق اقتصادی و حرکت به سمت آزادی و رقابت پذیری واقعی۲۱. حمید نجف-کارشناس حوزه کار افزایش حقوق ها در حوزه کارگری و نزدیک شدن درآمدها به تورم، کوشش برای بهبود وضع معیشت خانوارهای کارگری و بالا رفتن انگیزه کار کارگران و بهره وری واحدها ناشی از افزایش ۵۷ درصدی حقوق و دستمزد تبعیض در چگونگی اجرای افزایش حقوق ها در مورد حقوق بگیران شامل کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی و شاغلین و بازنشستگان کشوری و لشگری، نحوه افزایش حقوق و پرداختی ها در حوزه بازنشستگان تأمین اجتماعی به سبب سوء مدیریت ناشی از بکارگیری افراد کم تجربه در وزارت کار که در نهایت منجر به استعفای وزیر کار شدانتخاب وزیر کار بر اساس اصل شایسته سالاری و با نگاه فراجناحی که مورد تاکید و نظر رئیس جمهور است و در زمان انتخابات بر عزل و نصب ها با نگاه فراجناحی و شایسته سالاری تاکید کرده بود۲۲. ولی الله صالحی -کارشناس حوزه کارافزایش حقوق و دستمزد کارگران با هدف تقویت معیشت، افزایش فرصتهای شغلی و حفظ اشتغال موجود، کوشش برای اجرای نظام پرداخت هماهنگ حقوق و دستمزد در کشور و رفع تبعیض و بی عدالتیعدم توفیق در بحث سه جانبه گرایی و ضعیف بودن ارتباط با تشکل های کارگری و کارفرمایی و شرکای اجتماعی استفاده از ظرفیت عظیم نیروی آماده به کار و تشکل های کارگری و کارفرمایی، توجه به تولید به معنای اعم در کشاورزی، صنعت و حرکت به سمت تولید با فناوری روز، ایجاد رونق اقتصادی و فراهم شدن بستر اشتغال، حذف دلالی و واسطه گری، سوق دادن یارانه ها به سمت تولیدکنندگان، تقویت صندوق های بازنشستگی کشوری و لشگری و تأمین اجتماعی، پیگیری مبحث احیای کارخانجات تعطیل شده و حل مشکل مالی و نقدینگی آنها۲۳. حسن کریمی سنجری-کارشناس صنعت خودروتعریف استراتژی هایی مطابق با موازین علمی و استاندارها همچون دوری از مکانیزم بازار، حذف قرعه کشی، ورود خودرو به بورس، ایجاد فضای رقابتی انجام کند و با تاخیر تحقق مفاهیم و اجرای استراتژی ها که مرتبط به پارامترهای مانع تراشی است و طی سه دهه اخیر در ساختار اقتصادی کشور نهادینه شده است، مانع تراشی سایر دستگاه ها در راه توسعهآسیب شناسی استراتژی و تفکر توسعه موجود در وزارت صمت در حوزه صنعت خودرو و یافتن پاسخ این که چرا برای وصول اهداف توسعه، سرعت کافی نداریم؟ تدبیر راهکارهایی برای حذف عامل های مانع تراش۲۴. سعید لطفی - کارشناس بازار مسکنطرح های خوب در حوزه ساخت و ساز همچون ساخت یک میلیون خانه در سال و ایجاد هم افزایی با شهرداری ها برای تولید مسکنچرخ اقتصاد، صنایع و بخش های مولد خوب نمی چرخد. رسیدن نقدینگی به ۵۲۵۰ هزار میلیارد تومان و انتظارات تورمی سبب افزایش قیمت نهاده های ساختمانی و تورم بازار مسکن شده استبه جای اینکه در بیرون شهرها و مناطق فاقد زیرساخت های شهری پروژه های نهضت ملی مسکن را تعریف کنند، بهسازی و نوسازی بافت های فرسوده را در دستور کار قرار دهند. این مورد سبب کنترل قیمت مسکن و همینطور تأمین مسکن متناسب با تقاضای واقعی در شهرها می شود۲۵. محمد رجبی-مدیرعامل سابق شرکت رجا اهتمام دولت برای همکاری با کشورهای همسایه و دعوت آنها برای انجام یک کار منطقه ایعدم اقدام ویژه برای جبران ضررهایی که در دوران کرونا به شرکتهای ریلی وارد شد، با وجود این که مشکلات مالی خویش را با افزایش مسافر جبران کردند، نبود انگیزه ای برای سرمایه گذاری چونکه درآمدشان حداکثر کفاف هزینه های جاری شان را می دهدصنعت ریلی نیازمند یک انقلاب مدیریتی است، مثل اتفاقی که برای سفر اربعین می افتد و همه سازمان ها بسیج شده اند که این اتفاق زودتر و به بهترین شکل صورت گیرد، ضرورت اختصتص منابع خاص دهند و ایجاد اشتیاق سرمایه گذاری برای بخش خصوصی در صنعت ریلی۲۶. جواد سمساری لر-رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی شرکتهای حمل و نقل بین المللی ایرانبرقراری لجستیک کالاها در ایران، ایجاد جهش جهشی به سمت بازار ایران با وقوع جنگ روسیه و اوکراین، البته نیازمند تسهیل گری قوانین و مقررات استکالاهایی که به کشور ما از راه بنادر وارد می شود، با توقف های زیادی روبه روست که این مورد به ترانزیت ما لطمه زده و روند کندی داردمقررات و تعدد سازمان های مختلف تصمیم گیری برای کارهای لجستیک در کشور با هم مطابقت ندارد و نیازمند تغییر و تسهیل گری است


1401/06/18
23:23:51
0.0 / 5
388
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد