دکورپرداز
دکور پرداز
نقد برنامه های رمضان و نوروز ۱۴۰۳ در گفت وگو با محمدتقی فهیم

تلویزیون با آوردن سلبریتی ها خودش را نقد کرد

تلویزیون با آوردن سلبریتی ها خودش را نقد کرد

دکور پرداز: محمدتقی فهیم، منتقد باسابقه سینما و تلویزیون با اعتقاد بر این که تلویزیون امسال به لحاظ کمی پُر و پیمان تر از هر سال نوروز و رمضان را گذراند، در عین حال از عملکرد مدیران صداوسیما در بخش خلاقیت در برنامه سازی هم نقد کرد. فهیم از «مهمانی» ایرج طهماسب به عنوان بهترین برنامه امسال نام برد.


محمدتقی فهیم در گفتگویی با ایسنا به نقد عملکرد برنامه های نوروز و ماه رمضان امسال پرداخت.
این منتقد در ابتدا با اعلان اینکه تلویزیون، امسال به لحاظ کمی در بخش برنامه سازی قابل تامل و تمجید بود، اظهار داشت: تلویزیون در سیاست های یکی ـ دو سال قبل با فراز و نشیب هایی روبه رو بود که خیلی مورد تهاجم قرار گرفت؛ هم به سبب افت و ریزش مخاطبان و هم به دلیلهای تغییرات سیاسی که به وجود آمد ولی به بالاخره این مدیریت جدید برنامه ریزی اش از نظر کمی قابل تعریف و تمجید بود. در حقیقت کمیت تلویزیون امسال به نظرم از همه سالهای قبل بهتر بود چون همه شبکه ها برنامه داشتند، سه سریال جدید داشت. به ویژه در بخش برنامه های تحویل سال تدارک ویژه دیده بود، خلاصه تلویزیون امسال خیلی پر و پیمان بود و گاهی هم دیدیم که به سمت رقص و ترانه و خوانندگی بیشتر رفت که ایرادی هم ندارد.


وی به صحبت هایش افزود: به هر حال تلویزیون مخاطب عام دارد و به طور معمول نخبگان و روشنفکران تلویزیون تماشا نمی کنند و تلویزیون هم هدفش سرگرمی مخاطبان عامش است که این بد نیست اما نکته مسئله دار آنجایی است که رسانه ای که تنهاست و رقیبی هم ندارد باید بتواند مجموع مخاطبانش را راضی کند. یعنی در عین این که مخاطبان عام را جذب می کند برای درصدی از مخاطبان خاصش هم کیفیتی در نظر بگیرد؛ چون به هر حال نمی توان افرادی را که در جریانات اجتماعی دستی دارند نادیده گرفت که اگر نادیده بگیریم ضعف است.
دراین زمینه بخوانید:
پول های هنگفتی که به بهانه تحویل سال در تلویزیون رد و بدل شد
تلویزیون باید در همه زمینه ها جاذبه اش را بالا ببرد
تلویزیون شعار سلبریتی زدایی می داد اما...
فهیم افزود: تلویزیون امسال در بخش مدیریتی گرفتار خودانتقادی هم شد؛ از آنجائیکه در این یکی ـ دو سال اخیر مقابل سلبریتی ها اقدام نموده بود و قرار بود سلبریتی زدایی شود اما عملاً با آوردن سلبریتی ها در نوروز به انتقاد از خودش پرداخت که دراین زمینه عملکردش کمی جای نقد دارد. به نظرم باید به محبوب ها دقت نماییم. سلبریتی ها اکثراً مالی هستند و آنجا که پول نباشد بطور معمول نمی روند. تلویزیون قرار بود امسال سلبریتی زدایی کند اما نتوانست جایگزینی پیدا کند و این ضعف مدیریت تلویزیون است؛ چون دو سال فرصت داشت تا وارد برنامه ریزی برای شیوه و نحوه برنامه سازی جدید شود و حالِ مخاطبانش را خوب کند اما نتوانست و باز هم به روال گذشته پرداخت حالا یا برای حفظ آگهی بود یا حفظ مخاطب.
تلویزیون امسال با پول سلبریتی ها را آورد
او با اشاره به پرداخت های نجومی تلویزیون به چهره ها برای حضور در برنامه های تحویل سال، اشاره کرد: تلویزیون امسال چیز جدیدی ارائه نکرد و باردیگر به دامن سلبریتی ها برگشت آن هم با دستمزدهای نجومی و رقم های کلان. با دادن ۸۰۰ میلیون، یک میلیارد برای حضور یک سلبریتی درجه دو در زمانی کوتاه از برنامه تحویل سال! که نشان میدهد مدیران درجه یک تلویزیون طرح و برنامه جدیدی نداشتند. درحقیقت تلویزیون امسال با پول توانست موفق شود سلبریتی ها را بیاورد؛ این در حالیست که رسانه باید به درجه ای از اعتبار برسد که سلبریتی ها در عین این که دستمزد هم می گیرند که امری بطورکامل طبیعی است چون کسی رایگان نمی آید اما اعتبار رسانه موجب شود آنها با رقم های متعارف به تلویزیون بیایند نه صرف رقم های کلان و نجومی و الان این اتفاق افتاد؛ یعنی امسال اعتبار رسانه نبود که آنها را آورد بلکه پول بود که آنها را به تلویزیون آورد؛ در صورتیکه تلویزیون می توانست با ترکیبی از سلبریتی های متمایل به تلویزیون و شناسایی نیروهای صاحب اعتبار برنامه سازی کند.
سربازانی که متعلق به جبهه شما نیستند
فهیم ادامه می دهد: متاسفانه تلویزیون برنامه ها را به تهیه کنندگان سپرد؛ تهیه کنندگانی که می توانند این آدم ها را به تلویزیون بیاورند و آنها هم از یک جاهایی اسپانسرهایی گرفتند که بتوانند این ارقام نجومی را پرداخت کنند. در صورتیکه تلویزیون برای صاحبان اندیشه هیچ هزینه ای نمی کند و انتظار دارد اگر آنها می آیند یا رایگان بیایند یا در نهایت یک هدیه ناقابل به آنها بدهند. به عنوان مثال جریانات سیاسی تمایل دارند در تلویزیون حاضر شوند یا در برنامه ای مثل «شیوه» و امثال آن که افراد می آیند چون بدنبال تریبون هستند و می خواهند تفکراتشان را ارائه بدهند. تلویزیون با تمام شعارهایی که داده بود عملاً به دامن سلبریتی ها بازگشت؛ یعنی در حقیقت شما سربازانی را به خدمت گرفتید که متعلق به جبهه شما نیستند و با پول می آیند و در شرایطی که لازم باشد و در بحبوحه حوادثی مثل سال قبل باشیم، حتی دیگر سلبریتی ها برای پول هم دیگر نمی آیند؛ چون از نظر فکری متعلق به این خاستگاه نیستند.
محمد قی فهیم


منبع:

1403/01/20
13:12:26
0.0 / 5
146
تگها: كیفیت , هزینه
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد