دکورپرداز
دکور پرداز
گفت وگو با سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی ـ تهیه كننده

محفل یک برند معارفی در تلویزیون ایجاد کرده است

محفل یک برند معارفی در تلویزیون ایجاد کرده است

به گزارش دکور پرداز، تهیه کننده «محفل» با اعتقاد بر این که این برنامه یک بِرَند در عرصه برنامه های معارفی تلویزیون به وجود آورده است، همین طور می گوید: در عرصه برنامه سازی بین کشورهای عربی تقریباً جزو قوی ترین ها هستیم.


سید محمدحسین هاشمی گلپایگانی، تهیه کننده برنامه «محفل» در گفتگویی با ایسنا شرکت کرد و درباره ی این که پیش تر برنامه های مذهبی و معارفی تلویزیون در ساختارهای سخنرانی و یا گفت و گوی صرف پخش می شدند و تا حالا برندی در این زمینه وجود نداشته است، سخن گفت.
«محفل» برای بار دوم در روزهای رمضان روی آنتن می رود و به صورتی در بین برنامه های معارفی اتفاق نویی شمرده می شود. هاشمی گلپایگانی در پاسخ به این که آیا «محفل» به این مرحله رسیده است که بِرندی در عرصه برنامه های معارفی تلویزیون باشد؟ می گوید: «محفل» هم اکنون جزو پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیون است. زمانی که سال قبل پخش خودرا شروع کرد هم از همان ابتدا به عنوان برنامه پرمخاطب تلویزیون عنوان شد و بر این اساس معتقدم «محفل» یک برند در عرصه برنامه های معارفی به وجود آورده است اما مسئله اینجاست که چطور میتوان آنرا توسعه و گسترش داد.
او ادامه می دهد: ما همیشه برایمان سوال بود که چگونه می توانیم یک برنامه قرآنی جذاب بسازیم. برنامه های قرآنی رایج ما هم مخاطبان خاص داشتند. این برای ما دغدغه بود که برنامه های بسازیم که همه اقشار ببینند و در نهایت به «محفل» رسیدیم. اصل این برنامه اتاق فکر آنست.



در این زمینه بخوانید:
آمار صداوسیما از تماسهای مردمی/ «محفل»؛ پرمخاطب تعطیلات

کلیشه نشدن «محفل» دغدغه ی اول ما بود
او درباره ی راه هایی که مانع از آن می شود تا «محفل» وارد کلیشه شده و همچنان مخاطب را همراه کند، بیان می کند: کلیشه نشدن «محفل» دغدغه اول ما بود و تفاوت هایی هم که در فصل یک و فصل دوم به وجود آمد بنا بر این بود که نمی خواستیم یک برنامه تکراریِ رو به نزولی داشته باشیم؛ بدین سبب در فصل دوم تمام تلاش خودرا کردیم تا تغییرات جدی در همه حوزه ها داشته باشیم و نمود آن در بخش دکور و همین طور سوژه ها و بخش میز داوری مشهود است و معتقدم رشد شایان توجهی دراین زمینه داشتیم. برای فصل بعدی نیز ایده های جدید خواهیم آورد و باید اتاق فکرمان را قوی تر نماییم.
در تولید برنامه های مذهبی حالا کجای راه هستیم؟
هاشمی گلپایگانی درباره ی ی این که اگر بخواهیم مقایسه ای با برنامه های مذهبی کشورهای عرب زبان داشته باشیم، الان کجای راه هستیم؟ معتقد است: در عرصه برنامه سازی بین کشورهای عربی تقریباً جزو قوی ترین ها هستیم؛ بالاخره «محفل» یک برنامه سرگرمی ـ مذهبی است و این خیلی مهم می باشد. ما قبل از این برنامه هایی در عرصه مذهبی داشتیم که فقط برای مخاطبان مذهبی تولید می شدند ولی حالا ما برنامه سرگرمی داریم که مذهبی است و می تواند مخاطبان بیشتری را با خود همراه کند. طبق بررسی هایی که داشتیم و برخی برنامه های این کشورها را دیدیم معتقدم آنها جای کار دارند چونکه هنوز آن طور که باید در عرصه کارگردانی ورود پیدا نکرده اند. کارگردانی، حوزه مهمی است؛ شاید دکوراسیون زرق و برقی داشته باشند اما به حوزه تخصصی کارگردانی ورود نکرده اند؛ در صورتیکه حوزه کارگردانی است که برنامه را بالا نگه می دارد.


می خواستیم تفاوت جدی بین کارشناسانمان باشد/ از ابتدا ترکیب خوبی داشتیم
او در رابطه با انتخاب کارشناسان برنامه «محفل» و این که چرا تغییراتی نداشتند و برنامه را در فصل دوم با همان داوران قبلی ادامه دادند نیز بیان کرد: در فصل اول برنامه، ما به ترکیب خوبی رسیدیم به همین دلیل تصمیم بر این شد که همان ترکیب را ادامه دهیم. می خواستیم تفاوت جدی بین کارشناسانمان باشد. به عنوان مثل آقای قاسمیان نقش بحث محتوایی برنامه را دارند، آقای شاکرنژاد نقش جوان قاری بین المللی را دارند، حاج احمد ابوالقاسمی نقش پیشکسوت را دارند. می خواستیم برنامه بین المللی باشد آقایان حسنین و همین طور رضوان درویش که جزو برادران اهل سنت است، به ترتیب از عراق و سوریه حضور دارند را نیز دعوت کردیم که این اتفاق نگاه جامعی به برنامه می دهد.


نقدهایی داشتیم که به آنها توجه می کنیم/حضور سلبریتی به رشد برنامه کمک می کند
تهیه کننده «محفل» درباره ی ی خروجی این برنامه و همین طور مقایسه آن با برنامه هایی که دوره های گذشته به شکل ساده و کلیشه ای روی آنتن می رفت، معتقد است: ما نقدهای فنی هم داشتیم که بر ما وارد شد و دوستان منتقد عنوان کردند که دقت لازم را داشته باشیم و در فصل های بعدی به آنها دقت کنیم و برنامه را توسعه دهیم. این خیلی پیشرفت خوبی است که برنامه های معارفی با پروداکشن بزرگ و کارگردانی بجای سخنرانی های ساده تولید می شوند. در دوره های پیش فقط یک کارشناس دعوت می شد به همراه یک مجری و آغاز به گفت و گو می کردند. خب؛ این برای توده مخاطب کِسِل کننده شده بود؛ البته برنامه ای مثل «سمت خدا» جای خودرا پیدا کرده است اما اغلب برنامه ها، تکراری و ضعیف بودند و ما نمی خواستیم به سمت آن برنامه ها برویم. برنامه هایی از جنس «ماه عسل» هم که با اجرای آقای علیخانی روی آنتن می رفت بیشتر در عرصه اجتماعی بود و آن هم پیچیدگی های خاص خودرا داشت؛ از طرفی آقای علیخانی خود یک سلبریتی بود و در برنامه هم می توانست از سلبریتی استفاده نماید و این به رشد برنامه می توانست کمک نماید. ولی برنامه «محفل» هم مذهبی اجتماعی است و به نظرم پیچیده تر یک برنامه اجتماعی است. به عنوان مثال قُرائی که به این برنامه آمدند پیش از آن کسی آنها را نمی شناخت و این هنر تیم کارگردانی و سازندگان است که آنها را بالا بیاورند و برنامه را به یک برنامه عامه پسند در این شرایط کشور تبدیل کنند.
گلپایگانی در آخر درباره ی برنامه هایی که در روزهای رمضان پخش گردید، همچون برنامه «زندگی بعد از زندگی» نیز اظهار می کند: برنامه هایی که تولید شدند همچون «زندگی بعد از زندگی» خوب بودند؛ البته ژانر برنامه ها با یکدیگر متفاوت بود. این برنامه نیز پژوهش و ساخت خوبی داشت و موضوع آن مرگ و قیامت است اما موضوع برنامه «محفل»، قرآن است.
بگفته وی برنامه «محفل» با پایان رمضان تمام می شود و هنوز تصمیمی در خصوص ادامه ساخت آن برای آینده از طرف تلویزیون مطرح نشده است.




منبع:

1403/01/21
11:53:32
0.0 / 5
166
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد