دکورپرداز
دکور پرداز

نحوه خدمات رسانی بانكهای نظامی بعد از ادغام

نحوه خدمات رسانی بانكهای نظامی بعد از ادغام

پروژه ادغام بانكهای نظامی كه از دو سال پیش كلید خورده، امسال با ادغام دو بانك حكمت ایرانی ها و مهر اقتصاد و موسسه اعتباری كوثر در آینده نزدیك روزهای پایانی خویش را سپری می كند اما آنچه در این حوزه حائز اهمیت و جای سوال است، نحوه عرضه خدمات بانكی به مشتریان این بانك هاست كه چه تغییراتی می كند و از راه چه بستری میسر می شود؟


به گزارش دکور پرداز به نقل از ایسنا، پروژه ادغام بانکهای وابسته به نیروهای مسلح در بانک سپه، از بیشتر از دو سال پیش کلید خورده و در این زمان هم اقدامات مقدماتی آن در حال انجام بوده که به دنبال آن ادغام بانکهای انصار، قوامین، حکمت ایرانیان، مهر اقتصاد و موسسه مالی و اعتباری کوثر در بانک سپه از ماه های پایانی سال ۱۳۹۷ شروع شد و پارسال نیز، در تابلوی این بانک ها عبارت وابسته به بانک سپه درج شده است.
بعد از این، رئیس کل بانک مرکزی در ابتدای خرداد ماه سالجاری، وعده ادغام دو بانک حکمت ایرانی ها و مهر اقتصاد را طی ۱۰ روز داده بود که این امر ۱۲ روزه نهایی شد و با احتساب وعده آقای رئیس کل برای ادغام موسسه اعتباری کوثر تا آخر این ماه، پرونده ادغام بانکهای نظامی در بانک سپه به نیمه رسیده و با تعیین تکلیف و ادغام دو بانک باقی مانده دیگر (انصار و قوامین)، پرونده ادغام بانکهای نظامی برای همیشه بسته می شود.
اما آنچه در این حوزه اهمیت قابل توجهی دارد، این است که بعد از ادغام بانک ها باید عرضه خدمات بانکی ادامه پیدا کند و به دنبال این امر سوالی مطرح می شود که مشتریان واحدهای ادغامی چگونه و از چه بستری خدمات بانکی قبلی را در کلیه شعب بانک سپه نوین، دریافت می کنند؟
بنابراین، برای تداوم عرضه خدمات بانکی به مشتریان بانکهای ادغام شده راهکارهایی وجود داشت که یکی از این راه ها ارجاع مشتری به شعبه سابق خود بود که منجر به ایجاد زحمت و نارضایتی برای مشتریان شده و عملا فلسفه و نمود ادغام را زیر سوال می برد و مهاجرت کامل نرم افزار و اطلاعات واحدها به سامانه های بانک سپه هم راهکار دیگر در این حوزه بود که خود نیازمند تعریف چندین پروژه بزرگ برای مهاجرت داده و سیستم به یک سامانه واحد بوده و زمان طولانی را طلب می کرد.

بهترین راه برای عرضه خدمات به مشتریان بانکهای نظامی
در نتیجه، طراحی و استقرار یک سامانه واسط یکپارچه در تمامی شعب با امکان اتصال به سامانه های فعلی واحدها بهترین راهکار موجود در این حوزه است؛ بدین ترتیب که با استفاده از ظرفیت های فعلی شعب و نیروی انسانی واحدها و بدون احتیاج به انجام عملیات سنگین و پر هزینه مهاجرت و یا آموزش های طولانی، تداوم عرضه خدمات پایه و شعبه محور به مشتریان امکان پذیر می شود.

در این راهکار که برای نخستین بار در سطح کشور به بهره برداری رسیده، سامانه های هر یک از واحدهای ادغامی با عرضه سرویسهای مشخص به یک درگاه متمرکز، متصل شده و این درگاه متمرکز وظیفه انتقال امن پیام های مالی بین سامانه ها را بر عهده خواهد داشت.
علاوه براین، کارکنان شعب بانک هم از راه رابط کاربری، با درگاه متمرکز ارتباط برقرار کرده و قادر خواهند بود خدمات پایه شعبه محور را جستجو و مشاهده اطلاعات سپرده ها، مشاهده تصویر امضاء، دریافت صورت حساب سپرده ها، واریز و برداشت نقدی، انتقال حساب به حساب داخلی بانکی و بین بانکی، وصول نقدی و غیرنقدی چک، پرداخت اقساط تسهیلات و تغییر وضعیت و تغییر رمز کارت های بانکی به همه مشتریان فارغ از اینکه در کدام واحد ادغامی دارای حساب بوده اند، ارائه نمایند.
لازم به ذکر است که سامانه ای که عرضه خدمات بانکی به مشتریان بانکهای ادغام شده را تسهیل می کند، مسئولیت تولید و راه اندازی این نرم افزار واسط به شرکت داتین بعنوان پیمانکار منتخب بانک سپه در پیاده سازی و استقرار راهکار جامع بانکی امید، محول و از آغاز تابستان ۹۸ طراحی و توسعه محصول شروع شده است.

ویژگی و قابلیت های سامانه ESB
سامانه ESB بر این مبنا طراحی شده تا امکان سرویس دهی به مشتریان تمامی بانکهای ادغامی در تمامی شعب را فراهم آورد و این سامانه مشابه شتاب در شبکه بانکی عمل می کند با این تفاوت که درگاه متصل به آن شعب بانکهای ادغامی هستند که ای شعب با یکسری پرتکل های امنیتی خاص به سامانه ESB متصل و خود سامانه ESB به کربنکینگ های بانکهای ادغامی متصل می شود و شرایطی را فراهم می آورد که اگر بعنوان مثال مشتری موسسه کوثر به یکی از شعب بانک سپه رجوع کند؛ بتواند خدمات پایه را از این شعب دریافت کند.

ارزیابی از عملکرد سامانه ESB
همچنین، رئیس اداره کل توسعه فناوری اطلاعات بانک سپه درباره ارزیابی عملکرد این سامانه اظهار کرده که از ۱۱ خردادماه سالجاری این سامانه شروع به کار کرده و هم اکنون هم به بانکهای ادغام شده (مهراقتصاد و حکمت ایرانی ها ) سرویس دهی می کند که تعداد تراکنش ها در ایام اول کم و به مرور در حال افزایش می باشد و در کل تابحال عملکرد این سامانه مثبت ارزیابی می شود.

به جهت اینکه روند خدمات رسانی بعد از ادغام قابل درک شود، بهتر است که به مثال زیر توجه کنید:
زمانی را تصور کنید که مشتری بانک حکمت ایرانی ها سابق به شعبه بانک مهر اقتصاد سابق رجوع می کند و درخواست برداشت مبلغی از سپرده خود و واریز آن به سپرده یکی از مشتریان بانک سپه را دارد؛ در این حالت، سامانه ESB ادغام، ابتدا اطلاعات سپرده و تصویر امضاء مشتری را از سامانه Core banking حکمت دریافت کرده و بعد از تأیید بانکدار شعبه، دستور برداشت از سپرده را به حکمت ارسال و بعد از اطمینان از برداشت مبلغ از سپرده، دستور واریز همان مبلغ را به Core banking سپه ارسال می کند.
با این حساب مشتریان بانکهای وابسته به نیروهای مسلح که در بانک سپه ادغام شده اند، بدون اینکه در روند عرضه خدمات بانکی به آنها اختلال ایجاد شود به وسیله این نرم افزار که یک سیستم یکپارچه ساز است، می توانند درخواست های بانکی خویش را رفع کنند.




منبع:

1399/04/02
14:09:23
5.0 / 5
848
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد