دکورپرداز
دکور پرداز
در یك پژوهش بررسی شد

راهكارهایی برای كاهش تقلب در بیمه های تكمیلی

راهكارهایی برای كاهش تقلب در بیمه های تكمیلی

نتایج یک مطالعه نشان داده است که هم اکنون، اقدام جدی و قابل توجهی از جانب شرکتهای بیمه تکمیلی برای کنترل تقلب صورت نگرفته است. با ورود شرکتهای فناوری و حذف اسناد فیزیکی تا حد بسیار زیادی از ایجاد تقلب جلوگیری خواهد شد.



به گزارش دکور پرداز به نقل از ایسنا، امروزه تقلب به یکی از بزرگ ترین مشکلات صنعت بیمه تبدیل گشته است. تقلب بیمه ای، مساله ای جهانی است و به علت حجم بالایی از هزینه ها که بر شرکتهای بیمه تحمیل می کند به یکی از مبحث ها و دغدغه های اصلی شرکتهای بیمه تبدیل گشته است.

تقلب های بیمه ای عبارتند از اعلام عمدی خسارت های جعلی، اعلام خسارت بیشتر از مقدار واقعی یا هر روشی برای به دست آوردت مبلغی بیشتر از آن چه بیمه گذار به صورت قانونی مستحق دریافت آن است.

در ایران هنوز به مساله تقلب های بیمه ای بعنوان یک دغدغه توجه نشده است و بر همین مبنا خیلی از سوالات در این حوزه بی پاسخ مانده است. بنابراین پژوهشگران با انجام مطالعه ای تحقیق های انجام شده در مورد این مشکل را مورد بررسی قرار دادند. همینطور با انجام مصاحبه نظر ارزیابان خسارت درمان کشور در مورد تقلب و تخلف بیمه های درمان تکمیلی و راه های مقابله با آنرا جویا شدند.

«سجاد رامندی»؛ پژوهشگر گروه اقتصاد سلامت دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شیراز و «لیلی نیاکان»؛ پژوهشگر پژوهشکده بیمه و دیگر همکارانشان در دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه الزهرا و گروه اقتصاد بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، در انجام این مطالعه مشارکت داشتند.

این مطالعه در بازه زمانی سال ۱۳۹۸ تا ۱۳۹۹ انجام شد و پژوهشگران بعد از مطالعه و بررسی پیشینه پژوهش، با ۲۰ نفر از کارشناسان حوزه درمان ایران، در مورد تقلب بیمه های تکمیلی مصاحبه کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که عوامل مختلفی زمینه ساز تقلب در بیمه های درمانی تکمیلی هستند. زمینه سازهای تقلب در دسته های «فرآیند»، «نهادها و سازمان های مرتبط»، «قوانین و مقررات»، «تکنولوژی»، «آموزشی»، «فرهنگی» و «عوامل در ارتباط با مشتریان» قرار می گیرند. از نظر کارشناسانی که در این مطالعه مشارکت داشتند، بیشترین عامل اثرگذار در تقلب؛ «ناکارآیی نهاد ناظر» و «چشم پوشی از پدیده تقلب در بیمه» است.

بر اساس نظر خبرگان؛ جعل سند و سندسازی، تجویز خدمات غیر ضروری و فرهنگ غلط بیشترین مصادیق تقلب در بیمه های تکمیلی هستند. تجویز خدمات غیر ضروری باعث می شود که پزشکان به بیمارانی که دارای دفترچه بیمه هستند، به چشم یک منبع درآمد مازاد نگاه کنند.

پژوهشگران این مطالعه بر مبنای یافته های پژوهش می گویند: «به طور کلی می توان نتیجه گرفت هم اکنون، اقدام جدی و قابل توجهی از جانب شرکتهای بیمه تکمیلی برای کنترل تقلب صورت نگرفته و آن چه انجام می شود، روش های غیرسیستمی، یکسان و دستی است. ازاین رو نیاز است ساختاری منسجم و یک پارچه برای کنترل تقلب از جانب شرکتهای بیمه ایجاد شود و این ساختار باید بگونه ای باشد که فرایند بررسی دستی و غیر سیستمی اسناد و پرونده ها را حذف و در راه سیستمی شدن حرکت نماید. با ورود شرکتهای فناوری و حذف اسناد فیزیکی تا حد بسیار زیادی از ایجاد تقلب جلوگیری خواهد شد».

نتایج این مطالعه پاییز سالجاری به صورت مقاله علمی پژوهشی با عنوان «بررسی تقلب در بیمه های درمان تکمیلی و راه های مقابله با آن» در فصل نامه علمی پژوهشی بیمه سلامت ایران، انتشار یافته است.





منبع:

1399/10/18
14:31:19
0.0 / 5
1314
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد