دکورپرداز
دکور پرداز
بانك مركزی:

انتشار اوراق گام از مرز ۳۰هزار میلیارد تومان گذشت

انتشار اوراق گام از مرز ۳۰هزار میلیارد تومان گذشت

به گزارش دکور پرداز، مجموع اوراق گام صادر شده توسط بانکها از بهمن ۱۳۹۹ تا آخر مهر ۱۴۰۱ برابر با ۳۰.۲ هزار میلیارد تومان می باشد که بیشتر از ۲۱.۴ هزار میلیارد تومان آن در ارتباط با عملکرد ماه های اخیر است.


به گزارش دکور پرداز به نقل از بانک مرکزی، با عنایت به اصلاح دستورالعمل گام و مشوق های در نظر گرفته شده جهت استفاده از این ابزار، عملکرد صدور اوراق گام طی ماه های اخیر با افزایش قابل توجه روبرو شده و روند استفاده از این ابزار صعودی است.

در سال نخست استفاده از این ابزار، صرفا برخی صنایع مانند خودرو، قطعه سازی و لوازم خانگی از این ابزار استفاده کردند ولی در چهار ماه اخیر، طیف بسیار متنوعی از فعالیتهای اقتصادی شامل صنایع خودرو، قطعه سازی، لوازم خانگی، صنایع غذایی، کشاورزی، صنایع دارویی، صنایع شیمیایی، فلزات اساسی، محصولات فلزی، مصالح ساختمانی، صنایع الکتریکی و الکترونیکی از این ابزار برای تأمین مالی تولید بهره برده اند. همچنین، تعداد صدور اوراق گام توسط بانکها به ۱۱۲ فقره و تعداد بانکهای فعال در صدور اوراق به ۱۰ بانک افزایش پیدا کرده است. البته لازم به ذکر است که مجوز صدور اوراق گام به ۲۴ بانک ابلاغ گردیده و بانکهای دارای مجوز صدور اوراق گام می توانند از راه سامانه گام و در قالب ضوابط ابلاغی بانک مرکزی، مبادرت به انتشار اوراق کنند. با عنایت به مصوبات ستاد اقتصادی دولت، تکلیف شده است تا حداقل ۲۰ درصد از کل تسهیلات پرداختی به بخش تولید امسال از راه تأمین مالی زنجیره ای صورت پذیرد. به منظور تحقق هدفگذاری مذکور، بگونه ای برنامه ریزی شده است که تا آخر سال جاری حداقل به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از معاملات بورس کالا از راه ابزارهای اعتباری مانند اوراق گام تسویه شده و همینطور تأمین مالی سرمایه در گردش زنجیره نفت، گاز، فرآورده های نفتی، پتروشیمی و صنایع شیمیایی و هم زنجیره صنایع غذایی و کشاورزی حداقل به میزان ۱۰۰ هزار میلیارد تومان با استفاده از ابزارهای تأمین مالی زنجیره ای از قبیل اوراق گام صورت گیرد. به منظور ترویج روش های تأمین مالی اعتباری و تشویق بنگاه ها به استفاده از این روش ها، ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در جلسه ۱۰ مهرماه مقرر کرده است «شرکت های دولتی و هم سازمان امور مالیاتی و وزارت صمت ابزارهای تأمین مالی زنجیره ای از قبیل اوراق گواهی اعتبار مولد (گام) و برات الکترونیکی را بپذیرند». سایر اقدامات انجام شده در زمینه ترویج استفاده از ابزار گام، برگزاری دوره های آموزشی برای شبکه بانکی، برگزاری سمینارهای آموزشی برای فعالان اقتصادی، تدوین محتوای آموزشی و اطلاع رسانی از راه پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی است. تمامی بنگاه های تولیدی خریدار نهاده (اعم از کالا و خدمت) می توانند در قالب ضوابط از راه شبکه بانکی مبادرت به تأمین مالی با استفاده از اوراق گام نمایند. در این روش، فروشنده نهاده می تواند اوراق گام را بابت خرید نهاده مورد نیاز خود به سایر اشخاص منتقل کرده یا در صورت احتیاج به نقدینگی، اوراق را در بازار سرمایه به فروش رساند. لازم به تاکید است که بازپرداخت اوراق گام در سررسید توسط بانک عامل تضمین شده است.


منبع:

1401/08/02
21:07:46
0.0 / 5
411
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۱
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد