دکورپرداز
دکور پرداز

حمایت ۱۷ و هفت دهم هزار میلیارد تومانی صندوق تثبیت از بازار سهام در ۱۴۰۲

حمایت ۱۷ و هفت دهم هزار میلیارد تومانی صندوق تثبیت از بازار سهام در ۱۴۰۲

به گزارش دکور پرداز، ارزش سهام خریداری شده توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه سال گذشته حدود ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان است که در فروردین سال جاری ۲ هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان دیگر در جهت پشتیبانی از بازار، سهام خریده است.



به گزارش دکور پرداز به نقل از مهر، در کنار حمایت های صورت گرفته مسؤولان برای کاهش نوسانات حاکم در بازار سهام، صندوق تثبیت بازار سرمایه در ایام پر فراز و نشیب معاملات بورس با ورود به بازار از سهامداران حمایت می کند و با خرید و فروش بموقع خود، مانع از نوسانات شدید شاخص بورس و ضرر و زیان سهمگین سرمایه گذاران در بازار سهام می شود.
صندوق تثبیت بازار سرمایه به استناد ماده (۲۸) قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور مصوب سال ۱۳۹۴ بعنوان سوپاپ اطمینانی برای پشتیبانی از بازار در مواقع بحرانی تأسیس شد.
بر اساس اعلام سازمان بورس و اوراق بهادار، آخرین گزارش عملکرد صندوق تثبیت نشان داده است که دارایی های تحت مدیریت این صندوق در انتهای سال ۱۴۰۰ به بیشتر از ۶ همت افزوده شد که به طور عمده به سبب واریز وجوه از طرف تأمین کنندگان منابع این صندوق یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار و صندوق توسعه ملی بوده است.
ارزش خرید و فروش خرد سهام توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه
طبق آمار عرضه شده از جانب صندوق تثبیت بازار سرمایه، خلاصه فعالیت این صندوق در سال ۱۴۰۲ به شرح نمودار و جدول زیر بوده است.


در راستای رسالت صندوق تثبیت بازار سرمایه و پشتیبانی از بازار سهام (شرکت های بورسی و فرا بورسی)، این صندوق پارسال خرید بلوکی نداشته و در خلال سالهای اخیر موجودی سهام این صندوق به صورت خرید خرد در همه نمادها و پشتیبانی از بازار سرمایه صرف شده است.
طبق این آمار، ارزش سهام خریداری شده توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ رقمی معادل ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بوده است.
همچنین ارزش سهام فروخته شده به صورت خرد و بلوکی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه در سال ۱۴۰۲ به ترتیب رقمی معادل ۷.۸ همت و ۳.۳ همت بوده است.
افزون بر این، در طول یک سال قبل منتهی به اسفند ۱۴۰۲، بیشترین میزان خرید خرد انجام شده از راه این صندوق در اردیبهشت و خرداد ماه با رقمی معادل ۹ هزار و ۶۳ میلیارد تومان (بیش از ۵۰ درصد کل خرید سال ۱۴۰۲) بوده است. این خرید بیشتر در ارتباط با سهام شرکتهای فعال در ۲ صنعت پتروشیمی و پالایشی و تحت تاثیر افشای ابلاغیه نرخ خوراک و سوخت پتروشیمی ها و سایر صنایع صورت گرفت.
این اتفاق معاملات بازار سهام را در اردیبهشت، خرداد، تیر و مرداد تحت تاثیر قرار داد و منجر به افزایش فشار فروش در بازار شد که به دنبال آن، صندوق تثبیت بازار سرمایه در این برهه زمانی و در جهت ایفای نقش خود در پشتیبانی از بازار سهام بیشترین خرید را داشته است.
از سوی دیگر، در بهمن و اسفند ۱۴۰۲، کلیت بازار تحت تاثیر اتفاقاتی مانند انتشار گواهی سپرده ۳۰ درصدی بانکها و افزایش نرخ سود سپرده ها، جهش حق انتفاع معادن و ابلاغ دستورالعمل قیمت گذاری نفت برای پالایشگاه ها قرار گرفت که شرایط نامساعدی را برای بازار به ارمغان آورد و منجر به افزایش حمایت و خرید سهام شرکت ها توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه در ماه های مذکور شد.
در مقابل، بیشترین فروش خرد سهام توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه در فروردین و اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ رقمی معادل ۴ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان بود که این رقم ۳۸ درصد از کل فروش خرد و بلوکی سال ۱۴۰۲ (۱۱ هزار و ۱۶۹ میلیارد تومان) را در بر می گیرد.
بر این اساس، منابع حاصل از فروش سهام، مجدد به گردونه پشتیبانی از بازار سهام بازگشت و خروج منابع رخ نداده است، به عبارت دیگر صندوق تثبیت در کنار پشتیبانی از بازار سرمایه کمک شایانی به نقدشوندگی بازار داشته است.
در مجموع خالص خرید صندوق تثبیت در سال ۱۴۰۲ معادل ۶ هزار و ۴۶۳ میلیارد تومان بوده که گواه بر پر رنگ بودن نقش این صندوق بعنوان خریدار بوده است.
بر پایه این گزارش؛ سال قبل با ۲۴۲ روز معاملاتی در بازار سهام همراه بودیم که از این تعداد روزها، صندوق تثبیت بازار سرمایه ۹۹ روز (۴۱ درصد) به بازار ورود داشته و با معامله ۵۷۵ نماد و هم ۲۱ صندوق ETF به پشتیبانی از بازار سهام پرداخته است.
بر این اساس، صندوق تثبیت بازار سرمایه باید در جهت پشتیبانی از بازار بخشی از منابع خویش را به صورت دارایی های با نقد شوندگی بالا شامل گواهی سپرده بانکی و سرمایه گذاری در صندوق های با درآمد ثابت نگهداری کند.
از سوی دیگر، این صندوق مطابق آیین نامه سرمایه گذاری و با منطق پشتیبانی از بازار سرمایه به صورت غیرمستقیم، همواره ۷۰ درصد از منابع نقد شونده خویش را به صندوق های با درآمد ثابت تخصیص داده و در این حوزه هم فعال بوده است.
حمایت ۲.۵۵۰ همتی صندوق تثبیت بازار سرمایه از بازار سهام در فروردین ۱۴۰۳
همچنین، بر مبنای اطلاعات عرضه شده مدیر عامل صندوق تثبیت بازار سرمایه به خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران (سنا)، در فروردین ماه سال جاری صندوق توسعه ملی رقمی معادل ۱.۷ همت را طی دو روز کاری به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز کرده که با احتساب آخرین واریزی ها، مجموع واریزی های نقدی انجام شده طی ۴ سال قبل از جانب صندوق توسعه ملی به صندوق تثبیت بازار سرمایه رقمی حدود ۱۰ همت است.
بر این اساس، در اولین مرحله، رقمی معادل یک همت و در مرحله بعد ۷۰۰ میلیارد تومان به صندوق تثبیت بازار سرمایه واریز و کل این منابع صرف پشتیبانی از بازار سهام شد.
اکنون مجموع دارایی صندوق تثبیت بازار سرمایه رقمی حدود ۲۳ همت است، این رقم طی ۶ سال قبل در چند نوبت به صندوق تثبیت بازار سرمایه تزریق شد، به همان نسبت این منابع صرف حمایت و سرمایه گذاری در بورس و فرا بورس شده است.
در مجموع طی ۱۱ روز کاری (از ۱۴ تا ۲۹ فروردین ماه) حدود ۲.۵۵۰ همت خرید حمایتی از بازار سهام توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه صورت پذیرفته است.
در فروردین ماه به هیچ عنوان فروش خرد در بازار انجام نشده، تمرکز فعالیت این صندوق در سمت خرید بوده و بر این اساس در ایام آینده و با عنایت به محدودیت اعمال شده در دامنه نوسان، در صورت ضرورت خریدهای حمایتی انجام شده است.
همچنین، صندوق تثبیت بازار سرمایه در زمینه معاملات بلوکی کوشیده تا مراوداتی را با نهادهای مالی فعال در بازار داشته باشد و منابع آزاد شده حاصل از فروش سهام بلوکی را به صورت خرید خرد سهام، صرف پشتیبانی از بازار کند.
تاریخچه صندوق تثبیت بازار سرمایه
صندوق تثبیت بازار سرمایه در تاریخ ۲۳ خرداد ماه ۹۶ نزد مرجع ثبت شرکت ها و در تاریخ چهارم تیر ماه ۱۳۹۶ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت رسیده و مجوز فعالیت صندوق در تاریخ دوم مرداد ماه ۱۳۹۶ صادر گردیده است. همینطور مدت فعالیت صندوق به باعث ماده (۴) اساسنامه، نامحدود است.
این صندوق بعنوان نهاد مالی ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، دارای شخصیت حقوقی و مالی مستقل غیردولتی بوده و در چهارچوب مقررات حاکم بر نهادهای مالی مبحث قانون بازار اوراق بهادار جمهوری اسلامی ایران مصوب سال ۱۳۸۴، اساسنامه صندوق، مصوبات هیأت امنا و هیأت عامل در جهت تثبیت بازار سرمایه فعالیت می کند.
بر اساس ماده ۵ اساسنامه، مبحث فعالیت صندوق شامل سرمایه گذاری در اوراق بهادار ثبت شده نزد سازمان و صندوق های سرمایه گذاری، دریافت تسهیلات و خرید و فروش دارایی های مالی و سپرده گذاری است.

1403/03/06
13:21:02
0.0 / 5
369
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد