راه اندازی قطار سریع السیر تهران _ اصفهان تا سال 1406
دکور پرداز: با تامین اعتبار ۱۴ هزار میلیارد تومانی شاهد بهره برداری از قطار سریع السیر تهران _ قم _ اصفهان به طول ۴۱۰ کیلومتر تا سال ۱۴۰۶ خواهیم بود.
باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - راه اندازی قطار سریع السیر تهران- قم - اصفهان یکی از مهم ترین پروژه های حمل ونقلی کشور است که نقش بسیار موثری در بهبود حمل مسافر و بار کشور دارد که هنوز پس از گذشت یک دهه هنوز خیلی از مسافران چشم انتظار راه اندازی این مسیر ریلی هستند و تا به امروز چندین دولت وعده های مختلفی برای اتمام این پروژه داده اند.
در صورتیکه قطار سریع و سیر اصفهان قم تهران با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به بهره برداری برسد ما شاهد تحول عظیم در عرصه حمل ونقلی کشور خواهیم بود.
مسیر اصفهان تا تهران به دو ساعت کاسته می شود. این طرح ۴۱۰ کیلومتری شامل ۵ تونل و ۳۶ پل بزرگ است که زمان سفر را به ۱۲۰ دقیقه می رساند.
پیش از این دولت های گذشته اعلام نموده بودند که چهار ساله به بهره برداری برسد اما دولت چهاردهم در جدیدترین وعده خود اعلام نموده که تا پایان این دولت امکان بهره برداری است.
هزینه کلی این طرح به صورت تقریبی ۱۴ هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است که دولت به شکلی ضمانت می کند و ۱۰ میلیارد تومان از بخش خصوصی تأمین می شود. اما مشکلاتی در راه ادامه این طرح وجود دارد که یکی از آنها گیره ای با بانک مرکزی است.
هوشنگ بازوند مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در این خصوص عنوان کرد: برای حل مشکلات فاینانس و منابع مالی مقرر شده است که یک تیم از مسؤلان به چین اعزام شود و با شرکت اصلی مذاکراتی انجام دهد.
همینطور حاجی دلیگانی نماینده مجلس اعلام نموده است: یکی از اشکالاتی که همواره به مسؤلان گوشزد شده، این است که قسمتی از ریل قطار در عرصه های شهری، به ویژه در شهر دولت آباد و دستگرد، باید از زیر زمین عبور کند تا مانع تقسیم شهر به دو قسمت نشود.
شایان ذکر است خیلی از کارشناسان اعلام نموده اند با اجرای این طرح به طول ۴۱۰ کیلومتر، شامل ۵ تونل، ۳۶ پل بزرگ و ۶ ایستگاه تکنیکال است. برمبنای برنامه ریزی انجام شده، در زمان بهره برداری از این طرح در سال ۱۴۰۶، سالانه ۷ میلیون مسافر جابجا خواهند شد و در افق ۲۰ ساله، این عدد به ۱۷ میلیون مسافر در سال خواهد رسید.
با راه اندازی قطار سریع السیر تهران _ قم_ اصفهان مبه بهبود حمل و نقل بین اصفهان و تهران کمک شایانی می شود و زمان سفر را بشدت کم کند. با این وجود، چالش ها و موانع موجود نیاز به توجه و تعامل همه جانبه دارند تا این پروژه به عاقبت برسد.
بطور خلاصه باشگاه خبرنگاران جوان؛ محبوبه کباری - راه اندازی قطار سریع السیر تهران- قم - اصفهان یکی از مهم ترین پروژه های حمل ونقلی کشور است که نقش بسیار موثری در بهبود حمل مسافر و بار کشور دارد که هنوز بعد از گذشت یک دهه هنوز بسیاری از مسافران چشم انتظار راه اندازی این مسیر ریلی هستند و تا به امروز چندین دولت وعده های مختلفی برای اتمام این پروژه داده اند.
در صورتی که قطار سریع و سیر اصفهان قم تهران با سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت به بهره برداری برسد ما شاهد تحول عظیم در حوزه حمل ونقلی کشور خواهیم بود.
مسیر اصفهان تا تهران به دو ساعت کم می شود. این طرح ۴۱۰ کیلومتری شامل ۵ تونل و ۳۶ پل بزرگ است که زمان سفر را به ۱۲۰ دقیقه می رساند.
پیش از این دولت های گذشته اعلام نموده بودند که چهار ساله به بهره برداری برسد اما دولت چهاردهم در تازه ترین وعده خود اعلام نموده که تا پایان این دولت امکان بهره برداری است.
هزینه کلی این طرح بصورت تقریبی ۱۴ هزار میلیارد تومان ارزیابی شده است که دولت به گونه ای ضمانت می کند و ۱۰ میلیارد تومان از بخش خصوصی تامین می شود.
منبع: decorpardaz.ir
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم در مورد این مطلب نظر دهید