طی معاملات امروز صورت گرفت:
معامله ۵۵ دستگاه وانت در رینگ بورس کالا
امروز در بورس کالا دو محصول وانت کارا در حالی معامله شدند که در مقایسه با قیمت کارخانه و بازار آزاد از قیمت جدیدی حکایت داشتند.
به گزارش دکور پرداز به نقل از مهر، امروز چهارشنبه گروه بهمن موتور با عرضه خودروی دو کابین و تک کابین کارا در رینگ معاملات فیزیکی بورس کالا توانست در مجموع ۵۵ دستگاه از این خودرو را به فروش برساند. برمبنای آمار معاملات بازار فیزیکی بورس کالا طی معاملات امروز در مجموع ۲۹ دستگاه کارای دو کابین با قیمت پایه ۳۰۱ میلیون تومان و ۲۶ دستگاه کارای تک کابین با قیمت پایه ۲۹۱ میلیون تومان به فروش رسید.
این در حالی است که باتوجه به میزان عرضه، خریداران همچنان می توانند در سیستم مازاد عرضه (مچینگ) هم مبادرت به خرید خودرو از بورس کالا کنند.
به گزارش دکور پرداز به نقل از مهر قیمت گذاری و عرضه این دو خودرو در بورس کالا در حالی است که این دو در کارخانه به ترتیب ۲۵۱ میلیون و ۲۶۹ هزار تومان قیمت دارند. از طرف دیگر، خودروی کارا تک کابین در بازار ۳۶۸ میلیون و مدل دو کابین آن ۳۹۰ میلیون تومان داد و ستد می شود.
اگرچه بنا بر اعلام مسئولان، هدف نهایی عرضه خودرو در بورس، عرضه همه ظرفیت تولید هر مدل در بورس کالا است، اما بنظر می رسد تا آن زمان برخی انواع خودرو ها سه قیمت متفاوت داشته باشند.
از نگاه کارشناسان بازار سرمایه، تجربه معاملات امروز خودروی کارا گروه بهمن موتور در بورس کالا حاوی ۴ نکته کلیدی است که بنظر می رسد نیازمند توجه بازیگران بازار است. نخست این که تجربه عرضه خودرو کارا در بورس کالا نشان داد، برخلاف برخی نگاه ها و نگرانی ها در خصوص احتمال ورود تقاضای کاذب به این معاملات، اما امروز خودرو در سازوکار عرضه و تقاضا و با منصفانه ترین روش و قیمت مورد معامله قرار گرفت.
دوم اینکه، در سمت عرضه گروه بهمن موتور بعنوان تولید کننده توانست محصول خودرا با قیمت تعادلی به بازار عرضه نماید و در سمت تقاضا (خریداران) مصرف کننده هم با قیمت پایین تر از بازار آزاد (حتی با لحاظ درنظر گرفتن مالیات، مالیات بر ارزش افزوده، پلاک گذاری، بیمه شخص ثالث) محصول خودرا خریداری کند.
سوم اینکه، سازوکارها در بورس کالا از یک قاعده اصلی پیروی می کند و آن، کشف قیمت بر طبق عرضه و تقاضاست و بنا بر این تعادل بازار هم در همین سازوکار شکل می گیرد.
چهارم اینکه، در بورس کالا، معاملات در فضایی شفاف، تعادلی و به دور از حواله و اختلافات قیمتی رقم می خورد و منفعت این رویه بطور همزمان به تولیدکننده و مصرف کننده می رسد.
در مقابل این دیدگاه اما برخی کارشناسان بازار خودرو معتقدند: عرضه خودرو در بورس نمی تواند موجب کاهش معنادار فاصله قیمتی میان کارخانه و بازار شود. حل این مساله به عرضه محصول متناسب با تقاضای مصرف کننده بستگی دارد. اگر میزان محصولاتی که روانه بازار می شوند کافی نباشد، عرضه در بورس نیز نمی تواند موجب کاهش قیمت خودرو شود.
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب