در گفتگو با ارزشگذار تپسی بررسی شد:
اولین پلت فرم تاکسی اینترنتی به ایستگاه فرابورس رسید
امروز سه شنبه 5 درصد از سهام شرکت پیشگامان فن آوری و دانش آرامیس با نام تجاری ˮتپسیˮ برای نخستین بار بعد از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران عرضه اولیه شد.
احسان مرادی، مدیرعامل شرکت تامین سرمایه کاردان بعنوان ارزش گذار، مشاور پذیرش و متعهد خرید عرضه اولیه سهام اولین استارت آپ تاکسیران اینترنتی بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: این عرضه به روش گشایش نماد به سرمایه گذاران واجد شرایط که شامل صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله و صندوق های سرمایه گذاری مشترک است در حالی امروز انجام شد که برمبنای ماده ۶ مکرر ۳ دستورالعمل پذیره نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار "پنجاه درصد از سهام خریداری شده در روز عرضه اولیه توسط سرمایه گذاران واجد شرایط، تا ۹۰ روز بعد از تاریخ عرضه اولیه امکان عرضه در بازار نخواهد داشت."
مرادی با اعلان اینکه در عرضه اولیه امروز، قیمت هر سهم ۹۳۹ تومان و ارزش بازار ۱، ۱۰۰ میلیارد تومان برای نماد معاملاتی "تپسی" در تابلوی معاملات بازار دوم فرابورس رقم زده شد، اظهار داشت: شرکت های استارت آپی همچون "تپسی" نباید به مثابه شرکت های تولیدی در سبد سرمایه گذاری ها نگریسته شوند و در صورت ادامه انضباط مالی و پایش روزانه و ماهانه کارهای عملیاتی و مالی خود به طور قطع از چشم انداز سودآوری مناسبی برخوردار خواهند بود.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به خاصیت های ذهنی و روحی سرمایه گذاران و فعالان شرکت های استارت آپی در پذیرش ریسک نسبت به سایر کسب وکارها، عنوان کرد: شاید قریب به ۹۰ درصد مردم جامعه علاقه ای برای تجربه کردن یک رویداد برای بار اول نداشته باشند و اغلب منتظر می مانند تا با مرور تجربه های دیگران، تصمیم گیری کنند. مثال این مساله را می توان در نحوه اقبال عموم مردم به فروش غذای یک رستوران جدید یا فعالیت یک برند آرایشی و بهداشتی که بتازگی پا به عرصه کسب وکار گذاشته در مقایسه با برندهای با پیشینه بالاتر مقایسه کرد.
وی با اشاره به تفاوت دیدگاه ارزش گذاری دارایی ها در مواجه با شرکت های استارت آپی با سایر دارایی های مشهود، اضافه کرد: نگاه کارشناسی در بازار سرمایه منطق ارزش گذاری برمبنای دارایی پایه را در حالی می پذیرد که در کسب و کارهای استارت آپی چنین نگاهی نسبت به پلت فرم های به وجود آمده در فضای تجارت نمی توان به سادگی یافت.
به گفته وی در فضای کسب وکار استارت آپی علاوه بر تولید کننده، امکان ایجاد ظرفیت جدید برای مصرف کننده نیز نسبت به مقیاس های موجود ایجاد کرد منتهی بحثی که در این بین وجود دارد این که اساساً در چنین شرکت هایی که با هزینه بالای سرمایه گذاری و حتی زیان دهی مواجهند چرا با قیمت های بالا در بورس ها ارزش گذاری و معامله می شوند. باید گفت این مساله در تمام بورس های دنیا وجود داشته و شامل سهام حتی شرکت هایی همچون آمازون نیز شده است چونکه ریسک پذیری در این شرکتها به تبع شدت و ضعف آن می تواند بازده مورد انتظار را بسیار تحت تأثیر قرار دهد.
مدیرعامل نهاد مالی ارزشگذار سهام "تپسی" پیرامون حل موضوع ارزش گذاری این شرکت استارت آپی اظهار داشت: با بهره بردن از استاندارد شماره ۱۵ حسابداری بین المللی معروف به IFRS پیرامون نحوه برخورد با مخارج و تعیین تکلیف آنها در خصوص این که چه قسمتی از سرفصل های هزینه ای قابل انتقال به سرفصل حقوق صاحبان سهام و سرمایه شرکت می شود و در نهایت چگونه به مرور زمان مستهلک می شود، مشکل شناسایی و ثبت درآمدها و هزینه های شرکت برطرف شد.
در عین حال اقدام های نظارتی و قانونی فرابورس منجر به پذیرش و رعایت الزاماتی همچون عدم خروج منابع حاصل از عرضه اولیه سهام "تپسی" از شرکت و برگشت این منابع به چرخه نقدینگی آن و یا فریز ۶۰ درصد سهام مدیریتی شرکت بمنظور ممانعت از احتمال فروش سهم برخی مدیران در موعد خروج از ترکیب سهامداری است.
دغدغه دیگر نهاد ناظر بازار سرمایه موضوع انتفاع شرکت از افزایش سرمایه بود که سهامداران عمده متعهد شدند افزایش سرمایه شرکت از محل صرف سهام صورت بگیرد تا بدین سان منابع حاصل از فروش سهام جدید به داخل شرکت بازگردد.
مرادی با اعلان اینکه می بایست در بازار سرمایه برای تمام سلایق همیشه گزینه و ابزار مناسب داشت، عنوان کرد: برای بلوغ عمیق تر بازار سرمایه باید این اختیار را برای سهامدار قائل بود که در مقایسه سهام های پر ریسک و یا کم ریسک، قضاوت بر عهده خودش باشد و بورس ها تنها بر روی نظارت بر انتشار بموقع اطلاعات مالی و شفاف برای عموم مردم تمرکز کنند.
به گفته وی در مقطعی از زمان ارائه های اولیه سهام در بازار با سودهای بدون ریسک ۱۰۰ تا ۵۰ درصدی روبرو بود اما الان اگر چنین شرایطی به سر آمده بخاطر توسعه ابعاد بازار و تعریف سرمایه گذار حرفه ای در بازاری است که خواندن صورت های مالی و بررسی آن را پیش از ورود به سهم یا ابزار مالی مدنظر خود پیش فرض می داند.
مدیر عامل تامین سرمایه کاردان اضافه کرد: حدود ۲ سال است که همراه این شرکت هستم و طی این مدت این شرکت تلاش فراوانی برای ورود به بازار سرمایه و جذب سرمایه از این طریق کرده است. در این ۲ سال همیشه تصور می شد حداکثر تا دو ماه بعد، عرضه اولیه صورت خواهد گرفت حتی شرکت، خودرا آماده عرضه سهام در دهه فجر سال ۹۹ کرده بود اما به علل مختلفی این اتفاق رخ نداد و حتما اگر در این ۲ سال، پروسه جذب سرمایه بوسیله ورود "تپسی" به بازار سرمایه انجام می شد، این شرکت توان اجرای خیلی از طرح ها و برنامه ها و حرکت همپای رقیب خودرا داشت.
موضوع بعدی این است که رفاه مصرف کننده در ایجاد انحصار در بازار نیست. اگر رقیب تپسی، به ارائه انحصاری خدمات در بازار تبدیل گردد، بطور قطع در طولانی مدت تمام مصرف کنندگان خدمات که مردم جامعه ما هستند، متضرر خواهند شد.
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب