دکورپرداز
دکور پرداز

محافظت از سهام عدالت برای جلوگیری از سو استفاده

محافظت از سهام عدالت برای جلوگیری از سو استفاده

به گزارش دكور پرداز سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت با تاكید بر اینكه در همه بازارها امكان سو استفاده وجود دارد، اظهار نمود: سازمان بورس باید از این مساله درمورد سهام عدالت جلوگیری كند، ولی نباید این انتظار را داشت كه به خاطر این مسئه زیرساخت را كنار گذاشت، ما تلاش می نماییم از دارایی های سهام عدالت به خوبی محافظت نماییم تا سواستفاده نشود.


به گزارش دکور پرداز به نقل از ایسنا، حسین فهیمی در برنامه «پایش» که شب گذشته با موضوع «مدیریت دولت بر سهام عدالت» پخش گردید، با اشاره به اینکه سهام عدالت بعد از ۱۰ سال انتظار آزاد شده است، اظهار داشت: یکی از جنبه های مالکیت این است که سهامدار بتواند سهام خودرا بفروشد اما ما در این خصوص دعوتی برای فروش سهام عدالت نداشته ایم و به وظیفه خود در امتداد ایجاد زیر ساخت بر آن عمل کرده ایم. سود سالیانه شرکت های سهام عدالت، مثل سال های قبل به همان نحو اتفاق خواهد افتاد، اما کسانی که روش مستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب نموده اند و در ۳۶ شرکت سهامدار شده اند، از این شرکت ها سود می گیرند.
وی با اعلان اینکه ترکیب ۳۶ شرکت سهام عدالت شامل صنایع مختلفی است، اظهار نمود: این شرکت ها الزاما درآمد سالانه خودرا به سود تقسیمی تبدیل نکرده اند، فرصتی به مردم داده شد که با ارزش سال ۸۵ ما به التفاوت ارزش سهام عدالت تسویه نشده را پرداخت کنند در غیر این صورت آن مقدار از سهامی که تسویه نشد به دولت بازگشت. هم اکنون یک جامعه ۴۶ میلیونی سهام عدالت داریم، مفهوم آزاد سازی سهام عدالت، فروش آن نیست و مردم می توانند داراییشان را مدیریت کنند، این سهام تا پیش از این تحت مدیریت دولت بود و حالا خود سهامدار می تواند آنرا مدیریت کند.
سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت با تاکید براینکه زیرساخت لازم برای افرادی که قصد دارند سهام عدالتشان را نقد کنند، فراهم گشته است، عنوان کرد: این به منزله تشویق برای فروش سهام نیست، در روز دهم خرداد که سهام عدالت آزاد شد بیش از ۱۳ میلیون سهامدار جدید به بازار بورس ایران وارد شدند.
فهیمی با اعلان اینکه رفتار مالی مردم با آزاد سازی سهام عدالت تغییر می یابد، اظهار داشت: فروش سهام عدالت در شعب بانک ها یک امر غیرعادی برای یک زمان خاص و ویژه کسانی است که به شبکه کارگزاری بازار سرمایه دسترسی ندارند، بدین سبب این کار برای یک دوره مشخص است. در همه بازارها امکان سواستفاده وجود دارد ولی سازمان بورس باید از آن جلوگیری کند، ولی نباید این انتظار را داشت که به خاطر این مسئه زیرساخت را کنار گذاشت، ما تلاش می نماییم از دارایی های سهام عدالت به خوبی محافظت نماییم تا سو استفاده نشود.
سردرگمی مردم درمورد سهام عدالت
همچنین احسان همتی - کارشناس بازار سرمایه - با اشاره به اینکه آزاد سازی سهام عدالت ۱۵ سال به طول انجامیده است، اظهار داشت: ارزش شرکت های بورسی سهام عدالت در ۱۵ سال اخیر، بیش از ۲۰ برابر شده، اما شرکت های غیر بورسی سهام عدالت هنوز ارزش گذاری نشده اند. در مسئله سهام عدالت ابهاماتی وجود دارد همچون اینکه در ابتدا شامل ۶۰ شرکت دولتی می شد اما اتفاقی که رخ داده این است که ۱۱ شرکت از سبد سهام عدالت حذف شده و دلیل آن معلوم نیست. از طرف دیگر در سال ۱۳۹۵ سهام عدالت ارزش گذاری شد و برخی شرکت ها حذف و درصد سهام برخی شرکت ها نیز کاهش پیدا کرد، اما معیار حذف و کاهش درصد سهام این شرکت ها معین نیست.
وی با تاکید بر اینکه در ۳ ماهه اخیر سبد سهام عدالت رشد خوبی داشته است، اظهار داشت: درصد زیادی از مردم روش غیرمستقیم مدیریت سهام عدالت را انتخاب نموده اند، در ضمن یک ماه اخیر تصمیمات زیادی درباب سهام عدالت گرفته شده که گاهی عجیب است و همین تصمیمات موجب سردرگمی مردم شده است.
تحریم ها اثری بر بازار سرمایه ندارد
ولید هلالات، تحلیلگر بازار سرمایه نیز با اعلان اینکه سهام عدالت سبدی سرمایه گذاری است که از صنایع مختلفی تشکیل شده، اظهار داشت: این سبد شامل صنایع بزرگی نظیر فلزات اساسی، پالایشگاه ها و پتروشیمی ها و غیره است. تغییرات قیمت سهام عدالت شبیه تغییرات شاخص کل بازار بورس بوده، تحریم ها در ۱۰ سال اخیر موجب افت شرکت های بورسی نشده و ارزش آنها یا ثابت بوده و یا بیشتر شده است، بدین سبب تحریم ها اثر چندانی بر روی بورس ندارد. در دو دولت مختلف تحریم ها اوج داشته که آمار نشان میدهد تاثیری بر بازار بورس نداشته است، از طرفی شاخص تورم نیز یکی از عوامل موثر بر بورس بوده، که با بررسی اطلاعات این نتیجه استنباط شد که رشد بازار بورس بیش از تورم بوده است.
وی با تاکید بر اینکه اثر کرونا روی بورس کوتاه مدت است، اظهار داشت: فروش شرکت ها در فروردین ماه افت می کند که اثر این پارامتر قبلا در قیمت ها دیده شده و کرونا نیز در این زمان رخ داد، بدین سبب اثری بر بازار نداشت. در بازارهای موازی افزایش هایی داشته ایم، بعنوان مثال دلار و شاخص بورس همبستگی مستقیمی دارد، بدین سبب در ۳ ماه اخیر با افزایش نرخ ارز، شاخص بورس نیز رشد کرده است.
کارشناس بازار سرمایه با اعلان اینکه از سال ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۳ بازار سرمایه ۲۷۰ درصد رشد داشته، اظهار داشت: از خرداد ۱۳۹۳ تا فروردین ۱۳۹۵ نیز بازار با ۴۰ درصد ریزش مواجه بوده، بدین سبب در آن سال ها نیز بازار سرمایه ریزش سنگینی را تجربه نکرده است.




منبع:

1399/03/17
13:46:37
5.0 / 5
2700
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۵
لینک دوستان دكور پرداز
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد