دکورپرداز
دکور پرداز
مستخدمین حسینی:

نقدینگی در بورس به سفته بازی دامن زده است

نقدینگی در بورس به سفته بازی دامن زده است

یك تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینكه حركت نقدینگی در بورس به سمت تولید تورم را می كاهد، اظهار داشت: نقدینگی خلق شده در بازار سرمایه نه تنها به تولید تزریق نشده بلكه منجر به شكل گیری فعالیتهای سفته بازانه و دلالی در بورس شده است زیرا، به علت بازدهی بالای این بازار برخی شركت ها از بانك ها تسهیلات دریافت می كنند تا با آن سهام خرید و فروش كنند.


حیدر مستخدمین حسینی در گفتگو با ایسنا درباره علل رشد نقدینگی و نقش بازار سرمایه در آن، اظهار نمود: خلق نقدینگی زمانی می تواند نقطه ضعفی برای اقتصاد باشد که تأمین کسری بودجه از راه نظام بانکی با خلق اعتبار و نقدینگی همراه باشد. درحالیکه اگر نقدینگی به سمت تولید هدایت و تزریق شود و رشد نقدینگی با رشد تولید برابر باشد، آنگاه باعث افزایش تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال می شود.
وی ادامه داد: در صورتیکه نقدینگی به تولید تزریق نشود، ما به تفاوت آن بر تورم می نشیند و میزان تورم افزایش می یابد. به عبارت دیگر، هر چه رشد تولید پایین باشد، رشد نقدینگی برابر با تولید نیست و بر تورم نشسته است که این امر، مرحله بحرانی برای اقتصاد بوجود می آورد.
این کارشناس اقتصادی افزود: در شرایطی که نقدینگی موجود به سمت تولید هدایت نشده است، دولت تصمیمم می گیرد تا در بورس دخالت کند که انگیزه برای خرید و فروش در آن بازار ایجاد کند. وجوه نقدینگی که به سمت بورس رفت، اگر به سمت تولید حرکت می کرد بطور قطع می توانست به کاهش تورم کمک نماید اما نقدینگی موجود در بازار سرمایه به سفته بازی دامن زده است.
به قول مستخدمین حسینی اشخاص حقوقی و شرکت ها بخشی از تسهیلات دریافت کرده از بانک ها را به علت بازدهی بالا وارد بورس و سهام خرید و فروش می کنند. دخالت دولت در بورس مکانیزم خودکار آن بازار را بهم می زند و منجر می شود تا یک روز شاخص بورس بالا و روز دیگر پایین برود.
در ادامه این تحلیلگر اقتصادی با اشاره به اینکه برای کنترل نقدینگی دولت باید تلاش کند که کسری بودجه نداشته باشد، اظهار داشت: بانک مرکزی هم نظارت بیشتری بر بانک ها در زمینه خلق اعتبار داشته باشد تا خلق اعتبار به سمت سمت تولید برود زیرا، اگر نقدینگی وارد سوداگری شود منجر به افزایش تورم می شود. دولت و مجلس باید تلاش کنند تا پایه پولی بانک مرکزی افزایش پیدا نکند و با هدف تقویت بورس از صندوق توسعه ملی برداشت نکنند که این امر، پایه پولی بانک مرکزی را زیاد می کند و تورم را بالا می برد.
وی با تاکید براینکه بورس و حتی بانک ها باید مطابق استانداردهای خود عمل کنند و دولت و مجلس نباید دخالتی در آن داشته باشند، خاطرنشان کرد: هدف اصلی بورس تأمین منابع مالی است و در این راستا، دولت باید توضیح دهد که سال جاری برای چه پروژه هایی تأمین مالی از راه بازار سرمایه صورت گرفته است درحالیکه وضعیت فعلی سفته بازی و سوداگری در بورس مبین این است که نقدینگی بورس وارد تولید نشده است و تنها دست به دست شده است.
این کارشناس اقتصادی در انتها سخنانش تصریح کرد که همچنان بنگاه های تولیدی در بورس برای تأمین مالی باید به بانک ها رجوع کنند درحالیکه بازار سرمایه با این حجم از نقدینگی نتوانسته است برای تولید تأمین مالی داشته باشد.



1399/07/01
14:36:51
5.0 / 5
1773
مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۳
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد