دکورپرداز
دکور پرداز

شکاف طبقاتی اوج گرفت

شکاف طبقاتی اوج گرفت

دکور پرداز: آنچه که در فاصله سالهای 1390 تا 1399 و حتی قبل از آن در جریان اقتصادی ایران و توزیع درآمد گذشته نشان میدهد که سهم ثروتمندان به فقیران افزایش بیشتری یافته است، این اختلاف طبقاتی در سال 1397 به اوج خود رسیده است.


به گزارش دکور پرداز به نقل از ایسنا، ضریب جینی از فاکتورهای نشان دهنده وضعیت درآمدی و توزیع ثروت است که بین صفر و یک تعریف شده و هر اندازه به سمت یک حرکت نماید نشان دهنده افزایش نابرابری در توزیع ثروت است.
اما گزارشی که بتازگی مرکز آمار ایران از فاکتورهای کلان اقتصادی و اجتماعی در حداقل ۱۰ سال قبل آماده و ارائه کرده است دربخش بودجه خانوار و توزیع درآمد به وضعیت ضریب جینی وسهم ثروتمندان و فقیران پرداخته است.
این گزارش نشان میدهد که ضریب جینی از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۹ دستخوش نوسان زیادی بوده اما عمدتاً ارقام رو به افزایش بوده است؛ بطوریکه از ۰.۴۲۴۸ در سال ۱۳۸۴ به ۰.۴۳۵۶ در سال ۱۳۸۵ بالا رفته که در ادامه سیر نزولی تا سال ۱۳۹۱ طی و به ۰.۳۶۵۹ رسیده است. اما پس از آن باردیگر روند افزایشی می شود و درسال ۱۳۹۷ به ۰.۴۰۹۳ می رسد.
در سال ۱۳۹۸ ضریب جینی به ۰.۳۹۹۲ کاهش داشته ولی این رقم بار دیگر در سال ۱۳۹۹ رو به افزایش می رود و ۰.۴۰۰۶ گزارش شده است.
اما شاخص از نظر سهم ثروتمندان به فقیران نیز قابل بررسی است که سهم درآمدی هر یک از گروه های جامعه مورد محاسبه قرار می گیرد.
این در حالیست که سهم ۱۰ درصد ثروتمندترین افراد به ۱۰ درصد فقیرترین در فاصله سال های ۱۳۹۰تا ۱۳۹۹ حاکی از آنست که این شاخص از ۱۱.۰۹ در ابتدای دوره به ۱۳.۹۶ در آخر دوره بالا رفته است. این شاخص در سال ۱۳۹۷ به اوج خود رسیده و۱۴.۴۵ گزارش شده بود که پس از آن در سال ۱۳۹۸ به ۱۳.۶۹ کاهش داشته ولی بار دیگر در سال قبل افزایشی می شود.
همین طور سهم ۲۰ درصد ثروتمندترین به ۲۰ فقیرترین از ۶.۷۸ در سال ۱۳۹۰ به ۸.۱۳ در سال ۱۳۹۹ افزایش دارد، این شاخص نیز در سال ۱۳۹۷ در بالاترین حد ثبت شده که ۸.۳۶ بوده است.
اما بررسی شاخص ثروتمندان به فقیران در درصد بالاتر نشان میدهد که سهم ۴۰ درصد ثروتمندترین به ۴۰ درصد فقیرترین نیز از ۳.۸۰ در ابتدای دوره به ۴.۳۲ در سال ۱۳۹۹ افزایش دارد که در مورد این شاخص هم سال ۱۳۹۸ بالاترین میزان یعنی ۴.۴۱ درصد بوده است.




منبع:

1400/08/08
09:43:36
0.0 / 5
935
تگها: اقتصاد , بودجه
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۳
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد