دکورپرداز
دکور پرداز

وعده عرضه خودرو در بورس و چند ابهام

وعده عرضه خودرو در بورس و چند ابهام

دکور پرداز: بیش از دو سال است که زمزمه عرضه خودرو در بورس کالا به گوش می رسد و با وجود آنکه صحبت های اخیر معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالا از پیشروی این طرح حکایت دارد اما هنوز جزییات این طرح که باید توسط مجلس تعیین شود، معلوم نیست.


به گزارش دکور پرداز به نقل از ایسنا، زمزمه عرضه خودرو در بورس در قالب طرح ساماندهی بازار و صنعت خودرو از طرف مجلس نشینان از اوایل پاییز سال قبل به گوش رسید. طرحی که گفته شده بود به زودی به اجرا خواهد رسید و محور اصلی آن، عرضه خودرو در بورس کالای ایران بمنظور شفافیت بالای معاملات این بورس و تحقق اهداف برای تبدیل خودرو به یک کالای مصرفی اعلام شده بود.
در این راستا اواخر ابان سال قبل نیز کلیات طرح ساماندهی عرضه خودرو در بورس توسط مجلس تصویب و اعلام شد که بر طبق این طرح هر شخص می تواند هر سه سال یک دفعه با یک کد ملی، یک خودرو در بورس کالا خریداری و پیش از اختتام سه سال مقرر نمی تواند مبادرت به فروش خودرو کند.
همین طور در ۲۹ فروردین ماه سال جاری حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس از مصوبه این کمیسیون برای عرضه خودرو در بورس کالا جهت متعادل سازی عرضه و تقاضا آگاهی داده و گفته بود که براساس پیشنهاد کمیسیون قرار شد در شرایطی که بازار خودرو با عدم تعادل مواجه و تقاضا برای انواع خودرو بنا به تشخیص شورای رقابت بیشتر از عرضه آنها باشد، خودروسازان باید خودرو های تعیین شده توسط شورای رقابت را فقط بوسیله بورس کالا عرضه نماید. قیمت پایه عرضه خودرو در بورس در این پیشنهاد توسط شورای رقابت تعیین می شود؛ شورای رقابت مکلف است قیمت مبنا مورد استفاده در قیمت گذاری نهایی خودرو های مشمول این ماده را مستقیما برمبنای محاسبه قیمت تمام شده در همان سال، با لحاظ هزینه های تحقیق و توسعه، هزینه های مالی موضوع تبصره ۲ ماده (۹ مکرر) و هزینه های مالی تولید با تایید حسابرس رسمی در قیمت تمام شده اعمال و تصویب کند.
خودروهای گروه بهمن در راه بورس
در حقیقت درحالی که فیروزی اعلام نموده بود که خودروسازان باید خودرو های تعیین شده توسط شورای رقابت را فقط بوسیله بورس کالا عرضه کند، بتازگی سید جواد جهرمی، معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران در گفت و گویی که با صدا و سیما داشته اعلام نموده است که پای خودروهایی به بورس کالا باز میشود که توسط شورای رقابت قیمت گذاری نمی شوند.
جهرمی با اعلان اینکه خودرو ها به دو گروه تقسیم می شوند، توضیح داد: گروه نخست خودرو های مشمول قیمت گذاری توسط شورای رقابت و تحت نظارت سایر دستگاهها هستند. سران قوا و دولت درمورد قیمت گذاری این خودرو ها مصوبه ای دارند که در ایام آینده توسط وزیر صمت اعلام می شود.
وی افزود: گروه دیگر خودروهایی هستند که توسط خودروسازهای داخلی تولید و عرضه می شوند. مانند خودرو های گروه بهمن یا قسمتی از خودرو های ایران خودرو که مشمول طرح قیمت گذاری نمی شوند. در این راستا مذاکراتی صورت گرفته که برای عرضه این گروه از خودرو ها در بورس کالا اقدام گردد.
معاون عملیات و نظارت بر بازار بورس کالای ایران با تاکید بر این که تقاضا برای قسمتی از محصولات گروه بهمن که در ماه های گذشته به بازار ارائه شد زیاد بود، اظهار نمود: باتوجه به اختلاف قیمتی که بین کارخانه و بازار ازاد این گروه از محصولات وجود دارد، رانتی در بازار این محصولات وجود داشت که طبیعتا با عرضه در بورس این اختلاف قیمت نصیب کارخانه می شود.
جهرمی اضافه کرد: با توجه به این که این خودرو ها مشمول قیمت گذاری دولتی نیستند و قواعدی که در وزارت صمت برای سایر خودرو ها وجود دارد، به این خودرو ها تسری پیدا نمی کند، مانعی برای عرضه آنها در بورس کالا وجود ندارد. اقداماتی با گروه بهمن صورت گرفته و بعد از آن که این شرکت مدارک و مستندات را به بورس کالا ارائه کند و پذیرش کالا در بورس انجام شد، عرضه کالا صورت خواهد گرفت.
بگفته وی بورس کالا در انتظار دریافت مدارک در مورد خودرو های فیدلیتی از گروه بهمن است تا عرضه خودرو را شروع کند.
صحبت های مذکور در حالی از طرف جهرمی مطرح گردیده است که نه فقط صحبت های جهرمی با فیروزی در مورد این که کدام خودرو ها در بورس کالا عرضه میشوند تناقض وجود دارد، بلکه هنوز نه زمان دقیق عرضه، نه ساز و کار آن و نه شرایط افرادی که می توانند از این طریق خودرو بخرند از طرف مجلس مشخص نشده است. در حقیقت گفته می شود طرح مجلس اصلاحاتی داشته و بعد از آن که در صحن علنی به تصویب رسید، بورس کالا بعنوان مجری طرح آنرا اجرا می کند.




منبع:

1400/08/14
17:08:21
0.0 / 5
1091
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد