دکورپرداز
دکور پرداز

سناریوی نافرجام وعده تقویت بورس تکرار می شود؟

سناریوی نافرجام وعده تقویت بورس تکرار می شود؟

به گزارش دکور پرداز بعد از وعده و وعیدهای بی شمار بورسی سال قبل، درحالی چشم مردم به تابلوی معاملات بازار سرمایه خشک شده است تا شاید بتوانند از این دریاچه سرخ اصل پول خویش را پس بگیرند که باز هم وعده تقویت بازار سرمایه از جانب دولتمردان به گوش می رسد؛ وعده ای که کم و کیف و اساس آن حداقل هنوز، مشخص نمی باشد.


به گزارش دکور پرداز به نقل از ایسنا، سهامدار بازار سرمایه حتما و بطور قطع وعده و وعیدهایی که در سال ۱۳۹۹ از جانب مسئولین مرتبط و غیرمرتبط درمورد این بازار داده شد را به خاطر دارند. روزهایی که شاخص کل بورس هنوز دو میلیون واحد را فتح نکرده بود و مسؤلان به بهانه های مختلف مردم را به سرمایه گذاری در بورس دعوت می کردند که این اتفاق در کنار آزادسازی سهام عدالت سبب شد تا پای حداقل ۵۰ میلیون از مردم ایران به بورس باز شود.
امید واهی مردم برای به دست آوردن اصل سرمایه خود
مردمی که متاسفانه اکثرا بدون آگاهی و به صورت مستقیم در بازار سرمایه، سرمایه گزاری نموده و خیلی از آنها سقف بالای سر خویش را تبدیل به سهم هایی کردند که در یک سال قبل کمتر رنگ سبز به خود دیده است.
در هر صورت شاخص کل بورس سقوط خویش را پس از اینکه مرز دو میلیون واحد هم گذشت شروع کرد و از همان ابتدای کار باز هم وعده مسؤلان برای بهبود وضعیت بورس به گوش می رسید.
وعده های کوتاه مدتی که گاه به علت جو روانی مثبت ناشی از وعده تزریق منابع از صندوق توسعه ملی به صندوق توسعه و تثبیت بازار و گاه به علت اجبار حقوقی ها بر خرید سهام سبب سبز رنگ شدن بازار می شد اما باز هم تمایل بازار به ریزش بود! به طوریکه در سال ۱۳۹۹ شاخص کل بارها مرز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را به دست آورد و باردیگر از دست داد و همین سبز شدن گاه به گاه بازار و وعده های مسؤلان سبب می شد مردم به امید به دست آرودن اصل سرمایه خود در این بازار ماندگار شوند.
صبر تا چه زمانی؟!
به هر حال حالا در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ هستیم و بیشتر از یک سال از آغاز ریزش بازار گذشته است، دولت عوض شده اما وضعیت بازار و وعده ها همانند گذشته است. چونکه شاخص کل بورس در تابستان سالجاری باز هم توانست کانال یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد را کسب کند اما باردیگر ورق بازار برگشت و روند نزولی در این بازار شاخص را در هفته های گذشته تا یک میلیون و ۳۴۰ هزار واحد کم کرد.
در این روزهای بی ثبات بازار است که باردیگر تقویت بازار سرمایه به گوش می رسد. به طوریکه محسن رضائی، معاون اقتصادی رئیس جمهور طی یک هفته گذشته دوبار بر تقویت بازار سرمایه تاکید کرده است.
یک مرتبه در نهم آبان ماه و در کمیسیون اقتصادی مجلس بود که اظهار داشت: برنامه های جدیدی برای بهبود شرایط داریم و به احتمال زیاد در آذرماه خبرهای خوبی به مردم خواهد رسید. دولت برای تقویت بازار سرمایه اقدامات گوناگونی را پیگیری می کند؛ زیرساخت بازار سرمایه درحال تکمیل است، چونکه خیلی از ابزارهای موجود در ارتباط با ۵۰ سال قبل بوده و سنتی است و بازار نمی تواند انعطاف داشته باشد.
رضایی با اشاره به اینکه از آنجائیکه بازار سرمایه را برای آینده اقتصادی کشور بسیار مهم می دانیم، اهمیت فوق العاده ای برای آن قائل هستیم و آنرا تقویت می نماییم، خاطرنشان کرد: سهامداران این بازار صبر و حوصله داشته باشند؛ آینده بورس خیلی خوب خواهد بود.
همینطور در تاریخ ۱۳ آبان و در انتها جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان خوزستان با بیان اینکه بازار بورس تقویت خواهد شد، اظهار داشت: کل بازار بوس درحال برنامه ریزی و اصلاحاتی است و دولت مصمم است که این اصلاحات را ادامه دهد.
بطور قطع تقویت بازار سرمایه اگر بر پایه اصول مشخص و شفافی باشد می تواند مایه امیدواری سرمایه گذاران فعلی و سبب جذب نقدینگی بیشتر شود و منجر به پررنگ کردن نقش این بازار در چرخه تولید کشور شود. اما این که صرفاً وعده تقویت بازار سرمایه از جانب معاون اقتصادی رئیس جمهور بدون هیچ نقشه راه مشخصی مکررا تکرار شود، این سوال را در ذهن بوجود می آورد که آیا سناریوی نافرجام تقویت بازار سرمایه در سال ۱۳۹۹ تکرار خواهد شد؟
قاعدتا انتظار می رود اگر دولت برنامه مشخصی برای تقویت این بازار دارد به صورت شفاف اعلام و برنامه را عملیاتی کند. نه این که همانند دولت قبل که حتی ۱۰ مصوبه هم برای بهبود وضعیت بازار تعیین شد و حدودا هیچکدام رنگ اجرا به خود ندید، باردیگر وعده ها عملیاتی نشوند و بهبود وضعیت بورس به سرابی برای سهامداران تبدیل گردد. سهامداران باز هم به صبر دعوت می شوند اما دقیقا تا چه زمانی؟!



1400/08/15
12:18:59
0.0 / 5
1002
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد