دکورپرداز
دکور پرداز
گزارش دكور پرداز؛

قفل هزار هزار میلیارد تومانی طرح های عمرانی نیمه تمام باز می شود؟

قفل هزار هزار میلیارد تومانی طرح های عمرانی نیمه تمام باز می شود؟

به گزارش دکور پرداز کارشناسان اقتصادی معتقدند یکی از روش های تأمین مالی پروژه های عمرانی نیمه تمام استفاده از ظرفیت صندوق های پروژه در بازار سرمایه است.



به گزارش دکور پرداز به نقل از مهر، توسعه زیرساخت های اقتصادی، بعنوان یکی از مهم ترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی، برای هر کشوری که قصد پیشرفت داشته باشد، اجتناب ناپذیر است. ایران با عنایت به ظرفیت های بیشمار طبیعی و خدادادی، وجود نیروی متخصص و ظرفیت های مهم شکوفا نشده خود، باید برای پیشرفت، به توسعه زیرساخت های اقتصادی توجه ویژه ای داشته باشد.
توسعه زیربنایی و عمرانی در دستورکار دولت های مختلف بعد از انقلاب قرار گرفته و در هر دوره سرعت متفاوتی داشته است. با این وجود در سالهای گذشته و با عنایت به افزایش فشارهای ناشی از جنگ اقتصادی و وجود تکانه های اقتصادی برآمده از مسئله تحریم، سرعت تکمیل پروژه های زیرساختی کاهش پیدا کرده و بر تعداد پروژه های نیمه تمام اقتصادی افزوده شده است.
برنامه وزارت راه جهت استفاده از ظرفیت های مردمی در تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام
امیر محمود غفاری معاون برنامه ریزی وزارت راه و شهرسازی هم روز چهارشنبه ۳ آذر از برگزاری نشستی با حضور رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی و سید مسعود میرکاظمی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه جهت بررسی ردیف های اعتباری بودجه ۱۴۰۱ در بخش های راه و شهرسازی و بودجه های عمرانی و استفاده از ظرفیت های مردمی برای اجرا و تکمیل پروژه های عمرانی نیمه تمام اطلاع داده بود.
رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی هم بارها بر استفاده از هم افزایی بازار سرمایه با برنامه های توسعه ای این وزارت خانه تاکید کرده است؛ یکی از اصلی ترین موارد اتصال بخش های توسعه ای زیرساخت ها با بازار سرمایه، راه اندازی شرکتهای پروژه محور سهامی عام یا صندوق های پروژه در بستر بازار سرمایه از محل جمع آوری شفاف سرمایه های مردمی است.
عضو کمیسیون عمران مجلس: پروژه های نیمه تمام یکی از چالش های اساسی دولت سیزدهم است
چندی پیش صدیف بدری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی به خانه ملت اعلام نموده بود: وجود پروژه های نیمه تمام در کشور، یکی از چالش های اساسی دولت سیزدهم بوده چون که بودجه عمرانی دولت کفاف هزینه های این مورد را نمی دهد، بنابراین باید برای تأمین منابع مالی تکمیل پروژه ها چاره ای اندیشیده شود. پروژه های عمرانی دارای توجیه اقتصادی و زیر بنایی نظیر حمل و نقل جاده ای، ریلی و هوایی باید در اولویت تکمیل قرار بگیرند.
کارشناس اقتصاد حمل و نقل: هزار هزار میلیارد تومان پروژه های عمرانی نیمه کار داریم
در همین رابطه محمدجواد شاهجویی در گفتگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: طبق برآورد مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، الان بالغ بر هزار هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه های زیربنایی نیمه تمام کشور مورد نیاز است. این در شرایطی است که الان بودجه عمرانی مصوب سال ۱۴۰۰ به رقمی در حدود ۱۱۰ هزار میلیارد تومان محدود است. ذکر این نکته ضروریست که با عنایت به کسری بودجه در سالهای اخیر، میزان واقعی تخصیص بودجه عمرانی رقمی بیشتر از ۵۰ درصد نبوده است.
با روند فعلی، تکمیل پروژه ها اقلاً ۲۰ سال زمان می برد
وی اضافه کرد: بنابراین، با روند فعلی تأمین مالی پروژه های زیربنایی از راه بودجه های محدود دولتی، در خوشبینانه ترین شرایط قریب به ۲۰ سال زمان خواهد برد تا پروژه های نیمه تمام موجود تکمیل شوند؛ مضاف بر آنکه الان مبالغ قابل توجهی برای نگاه داشت پروژه های سابق هم مورد نیاز است. به بیان دیگر، هم اکنون نرخ استهلاک پروژه ها، از منابع تخصیص یافته برای تکمیل آنها پیشی گرفته است.
شاهجویی افزود: این مسئله در کنار نیاز روز افزون کشور به ساخت و بهره برداری از پروژه های زیربنایی جدید برای جا نماندن از کاروان توسعه، لزوم ایجاد بسترهای نوین تأمین مالی مردمی و تأمین مالی غیر بانکی در کشور را نشان داده است. هم اکنون، نقدینگی موجود در کشور، طبق اعلام بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، از ۴ هزار هزار میلیارد تومان فراتر رفته است که هدایت تنها بخشی از آن، می تواند مشکل پروژه های نیمه تمام عمرانی را به صورت کامل مرتفع کند.
هدایت نقدینگی با تأمین مالی مردمی پروژه های عمرانی
کارشناس اقتصاد حمل و نقل خاطرنشان کرد: هدایت این میزان از نقدینگی به سمت پروژه های مولد زیرساختی، از هجوم سیل ویرانگر نقدینگی به سمت بازارهای موازی و کاذب جلوگیری کرده و تاب آوری اقتصادی کشور را زیاد می کند. ازاین رو حل چالش تأمین مالی پروژه های زیربنایی می تواند منافع و مواهب دو سویه برای اقتصاد ملی به ارمغان بیاورد.
وی تصریح کرد: برای حل این چالش مهم ترین اقدام عملیاتی که می تواند صورت بگیرد، حذف وابستگی های این بخش از بودجه های دولتی و ایجاد بستر مناسب برای ورود مردم و بخش خصوصی به این حوزه است. برای این منظور مناسب ترین و کاربردی ترین شیوه، استفاده از شرکتهای سهامی عام پروژه محور است که به واسطه آنها میتوان مبالغ خرد مردمی را برای تکمیل و بهره برداری از پروژه های زیربنایی جمع آوری کرده و به پروژه ها اختصاص داد.
مردم به جای خرید بدهی، دارایی واقعی دریافت می کنند
شاهجویی اضافه کرد: استفاده از روش ایجاد شرکتهای سهامی عام پروژه محور، برخلاف استفاده از روش فروش اوراق مشارکت، به جای آنکه بر بدهی استوار باشد، بر عرضه دارایی واقعی پروژه استوار است و به همین جهت از نوسانات اقتصادی و تورم مصون بوده و سرمایه گذاری در این دست پروژه ها را برای مردم جذاب تر می کند. اجرای چنین روشی مشروط بر رعایت مواردی چون وجود نهادهای ضامن سرمایه گذاری، می تواند بحران تأمین مالی پروژه های زیربنایی را مرتفع کند.
این کارشناس زیرساخت های حمل و نقل در انتها ضمن اشاره به اهمیت اجرای این شیوه برای تغییر رویکرد تأمین مالی بانک محور به مردم محور در کشور بیان نمود: بسترهای قانونی برای اجرای چنین روشی چه از سوی مجلس شورای اسلامی و چه از سوی نهاد پذیرنده شرکتهای سهامی عام پروژه محور، یعنی سازمان بورس و اوراق بهادار، فراهم گشته است. وزارت راه و شهرسازی هم می تواند ایجاد شرکتهای سهامی عام را با پیشنهاد پروژه هایی که احتیاج به تأمین مالی از این طریق دارند، سرعت ببخشد.


منبع:

1400/09/06
20:59:58
0.0 / 5
989
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد