دکورپرداز
دکور پرداز

پشت پرده تعلیق آیتول

پشت پرده تعلیق آیتول

طبق اعلام مسئولان بیمه مرکزی، وجود رانت اطلاعاتی از سامانه هایی مانند راهور و معاینه فنی سبب تعلیق استارت آپ «آیتول» که در زمینه بیمه شخص ثالث فعالیت می کند، شده است.


به گزارش دکور پرداز به نقل از ایسنا، چند ماه پیش بود که به دنبال ایجاد برخی اختلال هایی از طرف استارت آپ های بدون مجوز در فعالیت صنعت بیمه، بیمه مرکزی طی بخشنامه ای نسبت به فعالیت استارت آپ های فاقد مجوز اخطار داده و شرکت های بیمه ای را از همکاری با این بخش که فعالیت غیرقانونی داشتد منع کرد، در عین حال از غیرمجازها خواسته شد برای قانونی شدن فعالیت و دریافت مجوز حرکت کنند.
اما از مدتی قبل شنیده می شد که تعدادی از استارت آپ ها دارای اطلاعاتی از بیمه گذاران در سطح گسترده هستند که صنعت بیمه و حتی استارت آپ های دیگر از آن بهره مند نبوده و یا این که بطورمثال یک شرکت بیمه ای آنرا طی سالها فعالیت بدست آورده است و این سبب اعتراض فعالان بیمه شده بود، در این بین نام کارگزاری برخط همپاد کیان (آیتول) نیز مطرح بود تا اینکه بتازگی بیمه مرکزی اعلام نمود که پروانه فعالیت این استارت آپ تعلیق شده است.
در رابطه با چرایی این اقدام و تعلیق آیتول، محمد جواد آقاجری-مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای بیمه مرکزی -در گفت وگویی با ایسنا به بیان توضیحاتی در این رابطه پرداخت.
آیتول از قبل هم مشکل داشت
این مقام مسئول در بیمه مرکزی با اشاره به اینکه ورود آیتول به فعالیت بیمه ای فراز و نشیب زیادی داشته است، اظهار داشت: در جریان ساماندهی فعالیت استارت آپ های غیرمجاز، بیمه مرکزی از آنها دعوت کرد و طی تذکری خواست که به فعالیت بدون مجوز خود اختتام داده و در راه دریافت مجوز حرکت کنند که آیتول هم یکی از این کارگزاری های برخط بدون مجوز بود که مشکلاتی با خود به همراه داشت اما به هر ترتیب توانست پروسه را طی کرده و امسال مجوز فعالیت دریافت کند.
حتی بین خودشان هم از آیتول انتقاد می کردند
آقاجری با اشاره به اینکه اما در ادامه شاهد آن بودیم که بصورت مرتب شکایت ها و گله هایی از فعالیت آیتول به بیمه مرکزی اعلام می شود توضیح داد: ماجرا این بود که این کارگزاری برخط به اطلاعاتی دسترسی داشت که سایر کارگزاری های برخط و یا صنعت بیمه بطور کامل به آن دسترسی نداشتند. این در حالی بود که حتی در جلساتی که با کارگزاری های برخط برگزار می کردیم و آیتول هم حضور داشت، از دغدغه های حاضران این بود که اطلاعات در اختیار این کارگزاری از کجا آمده که سایر کارگزاری ها به آن دسترسی ندارند و نسبت به این مساله انتقاد می کردند.
نمی خواستیم یکدفعه جلوی فعالیت را بگیریم، حرف ها را شنیدیم
وی با اشاره به اینکه بیمه مرکزی نمی خواست بصورت یک دفعه و بدون بررسی مانع از فعالیت یک استارت آپ شود، اظهار داشت: طی جلساتی که انجام شد بارها استدلال ها و توضیحات آیتول را شنیدیم و کوشیدیم ابتدا بررسی های لازم صورت گرفته و در ادامه اقدام نماییم اما در یکی از جلسات وقتی از آنها خواستیم در ارتباط با منبع و چگونگی دسترسی اطلاعات خود توضیح دهند و بگویند که آنرا از کجا می آورند، پاسخ برای ما قابل تامل بود؛ بطوریکه مشخص شد که اساسا بنای تشکیل آیتول، اطلاعاتی بوده که در اختیار داشته است و اطلاعات آن از سامانه راهور، معاینه فنی و یکسری از سامانه ذره بین بدست آمده و در اختیار این کارگزاری برخط قرار گرفته است.
رانتی در کار بود که دیگران نداشتند
مدیرکل نظارت بر شبکه خدمات بیمه ای بیمه مرکزی، با اشاره به اینکه بیمه مرکزی موضوع را در راه بررسی دقیق تری قرار داد اضافه کرد: مساله اینجا بود که این، رانت اطلاعاتی است که در اختیار آیتول قرار دارد ولی مابقی کارگزاری های برخط و یا شرکت های بیمه ای به آن دسترسی ندارند به خصوص این که فقط در رشته شخص ثالث فعالیت می کند، در صورتیکه معتقدیم باید دسترسی به اطلاعات عادلانه باشد.
پروانه تا آن زمان که امکان دسترسی اطلاعات نباشد، تعلیق است
وی تصریح کرد: بر این اساس پروانه فعالیت آیتول را تعلیق کردیم تا آن زمان که بررسی های دقیق تری انجام شده و بدانیم که آیا این امکان وجود دارد که اطلاعاتی که از سامانه های ذکر شده در اختیار آیتول قرار دارد، برای سایر فعالان صنعت بیمه نیز قابل توزیع است یا امکان آن وجود ندارد؟ به عبارتی ادامه فعالیت این کارگزاری برخط فعلا به سبب وجود رانت اطلاعاتی که از نظر بیمه مرکزی قابل تائید نیست و سبب اختلال در فعالیت سایر فعالان بیمه می شود تا رسیدن به نتیجه امکان نخواهد داشت.




1400/10/13
10:35:23
0.0 / 5
1085
مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
دکور پرداز
decorpardaz.ir - مالکیت معنوی سایت دكور پرداز متعلق به مالکین آن می باشد